Domen är en fällande dom mot demokratin

Konsekvenserna av TPB-domen är så långtgående att det svindlar. Anders Mildner skriver bland annat om det idag.

Idag kan du bli åtalad i åtal som i princip är beställda av företag. I princip handlar om att rättegången tar vid där razzian mot TPB 2006 slutade.

Idag kan du bli fälld utan några som helst vettiga bevis. Uppsåtsbrott är knappast något som är enkelt.

Idag kan du få betala gigantiska summor för att ha skapat en sajt som ger människor möjligheten att dela material – oavsett dess copyrightmässiga status. Oavsett vilken del i kedjan du är. Bye bye bredband.

Idag slutade Sverige att vara en demokratisk rättstat. (Och Dick Harrisson visade sig ha icke-demokratiska, extremt egoistiska åsikter. Precis som att Journalistens ledare uppenbart är ointresserad av saker som rättsäkerhet. Eller att få fakta rätt – TPB rättegången handlar inte om att de fyra åtalade stulit något. Giertta är en sak – hjärna verkar vara en annan.)

Uppdatering:

Vägverket och entreprenörer bygger vägar. På vägar sker brott. Alltså bör man kunna stämma Vägverket för medhjälp till såväl rattfylla som vårdslöshet i trafiken. Fortkörning bör också både utdömas till den som kör bil (ipred) och till Vägverket (tpb-domen).

Det verkar som antipiratbyrån rasslat ihop sina styrkor och gett dem i uppdrag att ”gån runt och förlöjliga alla som är emot domen. Använd inga försök till logiska argument utan använd personligt nedvärderande ord och nedlåtande språk. Gån och gör rätt så kommer ni till författarhimlen!”

Uppdatering:

I kommentarerna ombedes jag hålla käft eftersom herr Michael Karnerfors uppenbarligen anser att personer som inte tycker som honom inte har rätt att uttrycka sin åsikt. Det intressanta är vad han anser om exempelvis Jardenbergs åsikt eller Mjömarks som också oroar sig vart det här för ett samhälle:

Minskad rättssäkerhet, försämrad integritet och övervakning rimmar dåligt med ord som demokrati, frihet och öppenhet. Det handlar om så mycket mer än förlegade affärsmodeller och upphovsrätt. Och det skrämmer mig att inte fler reflekterat över detta.

Sen verkar ingen – inte heller den fina politiskt korrekta kommentatorn – funderat över sansen och måttan i skadeståndets storlek utifrån brottets art. När fick någon som blivit misshandlad senast några miljoner i skadestånd? När fick den våldtagna 16-åringen mer än några futtiga tusenlappar? Uppenbarligen är skadan mindre i ett normalt brottmål än vad de stackars skivbolagen lidit. Sorry, men jag är för en vettig upphovsrätt. Problemet är att den vi har är inte vettig – den lirar inte med den tekniska, och värderingsmässiga utveckling som finns.

  • Hm

    Exakt. Dick Harrison gör skäl för sitt förnamn, utav bara den!

  • Hm

    Exakt. Dick Harrison gör skäl för sitt förnamn, utav bara den!

  • Michael Karnerfors

    Heh… ja oh ja, det är ju en demokratisk rättighet att få snylta på andras arbete. Demokratin är såååå död på grund av att den möjligheten nu inte är så självklar längre.

    Det är bara dags för snyltande småbarn att växa upp och fatta att antingen man gör rätt för sig, eller så avstår man från att bruka. Bortskämda glin om vill ha allt gratis förtjänar ingen sympati… och de som hjälper ynglen skall ha skit de med.

  • Michael Karnerfors

    Heh… ja oh ja, det är ju en demokratisk rättighet att få snylta på andras arbete. Demokratin är såååå död på grund av att den möjligheten nu inte är så självklar längre.

    Det är bara dags för snyltande småbarn att växa upp och fatta att antingen man gör rätt för sig, eller så avstår man från att bruka. Bortskämda glin om vill ha allt gratis förtjänar ingen sympati… och de som hjälper ynglen skall ha skit de med.

  • Hass

    Håller helt med dig!

    Rättskandal!!!

  • Hass

    Håller helt med dig!

    Rättskandal!!!

  • http://deepedition.com/ deeped

    @Karnerfors: om du är läskunnig så ser du vilka argumenten är. Domen har inga bevis, de döms oerhört hårt för medhjälp till upphovsrättsintrång: dvs. de döms inte ens för att ha gjort brottet. Jämför domen med våldtäktsdomar, övergreppsdomar mm och jämför fr a skadeståndet med det skadestånd som utdöms i andra brottmål. Kom sen tillbaka och gnägga. Ditt inlägg är helt enkelt jävligt korkat. Och du uttrycker precis den icke-demokratiska syn som domen ger uttryck för. Rättstaten är uppenbarligen död och du applåderar. Undrar vad du själv skulle gilla att bli dömd för medhjälp till något på det sättet. Fast det är klart – då berör det dig så då är det något annat.

  • http://deepedition.com deeped

    @Karnerfors: om du är läskunnig så ser du vilka argumenten är. Domen har inga bevis, de döms oerhört hårt för medhjälp till upphovsrättsintrång: dvs. de döms inte ens för att ha gjort brottet. Jämför domen med våldtäktsdomar, övergreppsdomar mm och jämför fr a skadeståndet med det skadestånd som utdöms i andra brottmål. Kom sen tillbaka och gnägga. Ditt inlägg är helt enkelt jävligt korkat. Och du uttrycker precis den icke-demokratiska syn som domen ger uttryck för. Rättstaten är uppenbarligen död och du applåderar. Undrar vad du själv skulle gilla att bli dömd för medhjälp till något på det sättet. Fast det är klart – då berör det dig så då är det något annat.

  • Pingback: Kanonfilm.se - Popkultur 4-ever! » Idag bränner jag mina böcker av Dick Harryson på bål()

  • Pingback: Fängelse hallå! Vad är det för land vi lever i? | Bränn böckerna()

  • http://georgekanellos.wordpress.com/ George

    Rätt. Tänk också på alla stackars barn i Asien som kommer lida efter denna dom. Det blir inte lätt för dem.

    George’s last blog post..Asiatiska barn de stora förlorarna efter domen mot Pirate Bay

  • http://georgekanellos.wordpress.com George

    Rätt. Tänk också på alla stackars barn i Asien som kommer lida efter denna dom. Det blir inte lätt för dem.

    George’s last blog post..Asiatiska barn de stora förlorarna efter domen mot Pirate Bay

  • http://mathias.wogenius.se/ MathiasW

    @Karnefors

    Jag kan inte hålla med dig om att den här domen handlar om rätten att snylta på andra. Jag tycker den handlar mycket mer om vilka strukturer som skall ta form i samhället. Naturligtvis har jag inget emot företagsamhet. Men det måste väl vara väl känt för alla som har läst sin historia att staten har lätt att se företagens ekonomiska intressen som samhällets intressen även om de står i kontrast med medborgarnas vilja. Antagligen resonerar man så eftersom staten behöver surplus för att hålla samhällservicen igång.

    Så den här rättegången handlar för mig mycket mer om vad som följer om vi fortsätter på den vägen där företagens ekonomiska intressen står i fokus.

    Jag tycker ändå att även om den här domen kom nu så är vi på väg åt rätt håll, kolla bara På Niclas public relations arbete tillsammans med företag. Där ser man hur man kan arbete med människovärdet, något som jag tror blir allt viktigare för alla människor.

    Men om du tror den modellen som företagen som anmält TPB kommer att funka så för all del. Go for it!

    Jag har dock tyvärr köpt min sista skiva. Är jag en bandit för det? Det får gud avgöra. ;)

    MathiasW’s last blog post..Romananalys

  • Pingback: Politisk blogg för Mattias Lönnqvist i Sundbyberg()

  • Hans

    En korrekt och mycket bra dom. Synd bara att de inte fick längre fängelsestraff. Lås in dem och kosta bort nyckeln så skulle allting fungera mycket bättre i världen.

  • Hans

    En korrekt och mycket bra dom. Synd bara att de inte fick längre fängelsestraff. Lås in dem och kosta bort nyckeln så skulle allting fungera mycket bättre i världen.

  • http://deepedition.com/ deeped

    @Hans: varför inte döda dem direkt? Jag menar – straffet kontra brottet verkar vara blint för stackars lidande konstnärer. Ja jävlar. Undra på att SD kommer att komma in i riksdagen då det finns såna som du och George. Och Karnefors. Dickens vänner. Alla idioter som inte ser längre än sin egen näsa.

  • http://deepedition.com deeped

    @Hans: varför inte döda dem direkt? Jag menar – straffet kontra brottet verkar vara blint för stackars lidande konstnärer. Ja jävlar. Undra på att SD kommer att komma in i riksdagen då det finns såna som du och George. Och Karnefors. Dickens vänner. Alla idioter som inte ser längre än sin egen näsa.

  • Joakim

    Deeped,

    Har stor respekt för dina åsikter och kunskaper men här menar jag att du är ute och cyklar. Du skriver att ”kan du bli fälld utan några som helst vettiga bevis.

    och

    Idag kan du få betala gigantiska summor för att ha skapat en sajt som ger människor möjligheten att dela material”

    Detta stämmer inte. Åtalet gällde medhjälp till tillgängliggörande av upphovsrättsligt material och även om den tekniska bevisningen var usel var ju uppsåtet tämligen uppenbart. Menar du att grundarna bakom TPB inte avser att siten skall användas för att bland annat dela upphovsrättsligt material?

    och när det gäller ”Idag kan du bli åtalad i åtal som i princip är beställda av företag.”
    Vad menar du med det. Företag har väl alltid precis som privatpersoner rätt att anmäla något som de anser vara brottsligt. Vad är det nya i det?

    Joakim

  • Joakim

    Deeped,

    Har stor respekt för dina åsikter och kunskaper men här menar jag att du är ute och cyklar. Du skriver att ”kan du bli fälld utan några som helst vettiga bevis.

    och

    Idag kan du få betala gigantiska summor för att ha skapat en sajt som ger människor möjligheten att dela material”

    Detta stämmer inte. Åtalet gällde medhjälp till tillgängliggörande av upphovsrättsligt material och även om den tekniska bevisningen var usel var ju uppsåtet tämligen uppenbart. Menar du att grundarna bakom TPB inte avser att siten skall användas för att bland annat dela upphovsrättsligt material?

    och när det gäller ”Idag kan du bli åtalad i åtal som i princip är beställda av företag.”
    Vad menar du med det. Företag har väl alltid precis som privatpersoner rätt att anmäla något som de anser vara brottsligt. Vad är det nya i det?

    Joakim

  • http://deepedition.com/ deeped

    @Joakim: det finns inga de facto bevis. Det blir väldigt intressant rättsligt läge om våra intentioner blir olagliga och anses kunna bedömas objektivt av ett gäng rådmän… Problemet är ju helt enkelt att uppsåt knappast kan rendera en sån prislapp då uppsåt kan bevisas men fortfarande går under svårartad subjektiv bedömning. Problemet är vidare att det är ytterst få titlar det handlar om men själva rättegången handlar om att strypa TPB även om det fick tas bort ur åklagarens straffäskande.
    Åtalet i det här fallet är ”beställt” på ett helt annat sätt än i andra fall – det tycker jag är rätt uppenbart, särskilt om du räknar in Hollywoodlobbyns starka påtryckningar på svensk regering som plötsligt vänder på klacken när det gäller fildelning.

  • http://deepedition.com deeped

    @Joakim: det finns inga de facto bevis. Det blir väldigt intressant rättsligt läge om våra intentioner blir olagliga och anses kunna bedömas objektivt av ett gäng rådmän… Problemet är ju helt enkelt att uppsåt knappast kan rendera en sån prislapp då uppsåt kan bevisas men fortfarande går under svårartad subjektiv bedömning. Problemet är vidare att det är ytterst få titlar det handlar om men själva rättegången handlar om att strypa TPB även om det fick tas bort ur åklagarens straffäskande.
    Åtalet i det här fallet är ”beställt” på ett helt annat sätt än i andra fall – det tycker jag är rätt uppenbart, särskilt om du räknar in Hollywoodlobbyns starka påtryckningar på svensk regering som plötsligt vänder på klacken när det gäller fildelning.

  • Fredrik

    APB håller igång för fullt för att få det att verka som att någon är för domen.
    Men det slår ganska hårt emot dom själva eftersom deras inlägg är så otroligt korkade och felaktiga i sammanhanget.

    APB varför inte signera era inlägg med APB istället för olika namn.
    Fegisar

  • Fredrik

    APB håller igång för fullt för att få det att verka som att någon är för domen.
    Men det slår ganska hårt emot dom själva eftersom deras inlägg är så otroligt korkade och felaktiga i sammanhanget.

    APB varför inte signera era inlägg med APB istället för olika namn.
    Fegisar

  • Michael Karnerfors

    Deepd… det är lätt att snacka skit och häva ur sig förklemande epitet. Men som Joakim säger: du har inget att stå på. Det enda du har är din brinnande önskan att få snylta och slippa betala för dig.

    Här är domen…
    http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/6276.pdf

    Domskälen börjar på sidan 46. Säg vad som är fel där… eller bara håll käft.

    TPB-killarna var fullt medvetna att det de gjorde var att göra det lätt för andra att begå brott. De stoltiserade med det, och de omsatte miljontals kronor för det. Kondomförsäljare utanför en bordell… färghandlare som förser kids med sprayfärg… TPB… det är ingen som har IQ över rumstemp som inte fattar att dessa människor vet exakt vad det handlar om. Då skall de ha skit för det också.

    Någon som vet om Warg åkte dit för knarket förresten?

  • Michael Karnerfors

    Deepd… det är lätt att snacka skit och häva ur sig förklemande epitet. Men som Joakim säger: du har inget att stå på. Det enda du har är din brinnande önskan att få snylta och slippa betala för dig.

    Här är domen…
    http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/6276.pdf

    Domskälen börjar på sidan 46. Säg vad som är fel där… eller bara håll käft.

    TPB-killarna var fullt medvetna att det de gjorde var att göra det lätt för andra att begå brott. De stoltiserade med det, och de omsatte miljontals kronor för det. Kondomförsäljare utanför en bordell… färghandlare som förser kids med sprayfärg… TPB… det är ingen som har IQ över rumstemp som inte fattar att dessa människor vet exakt vad det handlar om. Då skall de ha skit för det också.

    Någon som vet om Warg åkte dit för knarket förresten?

  • Michael Karnerfors

    Vägverket och entreprenörer bygger vägar. På vägar sker brott. Alltså bör man kunna stämma Vägverket för medhjälp till såväl rattfylla som vårdslöshet i trafiken.

    Vägar är inte byggda för att i första hand begå brott…. vilket The PIRATE Bay var.

  • Michael Karnerfors

    Vägverket och entreprenörer bygger vägar. På vägar sker brott. Alltså bör man kunna stämma Vägverket för medhjälp till såväl rattfylla som vårdslöshet i trafiken.

    Vägar är inte byggda för att i första hand begå brott…. vilket The PIRATE Bay var.

  • http://mathias.wogenius.se MathiasW

    @Karnefors

    Jag kan inte hålla med dig om att den här domen handlar om rätten att snylta på andra. Jag tycker den handlar mycket mer om vilka strukturer som skall ta form i samhället. Naturligtvis har jag inget emot företagsamhet. Men det måste väl vara väl känt för alla som har läst sin historia att staten har lätt att se företagens ekonomiska intressen som samhällets intressen även om de står i kontrast med medborgarnas vilja. Antagligen resonerar man så eftersom staten behöver surplus för att hålla samhällservicen igång.

    Så den här rättegången handlar för mig mycket mer om vad som följer om vi fortsätter på den vägen där företagens ekonomiska intressen står i fokus.

    Jag tycker ändå att även om den här domen kom nu så är vi på väg åt rätt håll, kolla bara På Niclas public relations arbete tillsammans med företag. Där ser man hur man kan arbete med människovärdet, något som jag tror blir allt viktigare för alla människor.

    Men om du tror den modellen som företagen som anmält TPB kommer att funka så för all del. Go for it!

    Jag har dock tyvärr köpt min sista skiva. Är jag en bandit för det? Det får gud avgöra. ;)

    MathiasW’s last blog post..Romananalys

  • http://deepedition.com/ deeped

    @Michael Karnerfors – Som sagt. Ni verkar onekligen försöka med riktigt trista personliga påhopp. Nu tillhör jag inte dem som anser att det här är en viktig fråga utifrån fildelningen per se utan utifrån framtiden för Internet. Men jag vet inte: det kanske är för stora frågor för såna som dig.
    Så The Pirate Bay var byggt för det. Well – det är onekligen intressant då du uppenbart vet det. Var du med?

  • http://deepedition.com deeped

    @Michael Karnerfors – Som sagt. Ni verkar onekligen försöka med riktigt trista personliga påhopp. Nu tillhör jag inte dem som anser att det här är en viktig fråga utifrån fildelningen per se utan utifrån framtiden för Internet. Men jag vet inte: det kanske är för stora frågor för såna som dig.
    Så The Pirate Bay var byggt för det. Well – det är onekligen intressant då du uppenbart vet det. Var du med?

  • http://deepedition.com/ deeped

    @Michael Karnerfors – Gillar ditt ”håll käft”. Det känns som en fin demokratisk syn att den som inte tycker som du inte ska uttala sig. Antar att du anser detsamma i andra frågor också?

  • http://deepedition.com deeped

    @Michael Karnerfors – Gillar ditt ”håll käft”. Det känns som en fin demokratisk syn att den som inte tycker som du inte ska uttala sig. Antar att du anser detsamma i andra frågor också?

  • Michael Karnerfors

    Hah… ja just det… jag kommer med påhopp

    Kom sen tillbaka och gnägga. Ditt inlägg är helt enkelt jävligt korkat. Och du uttrycker precis den icke-demokratiska syn som domen ger uttryck för. Rättstaten är uppenbarligen död och du applåderar.

    Gryta… du har just kallat kopparkittlen svart.

    Du har domen länkad. Läs och visa var tingsrätten har resonerat fel. Annars är allt detta ditt tjafs här enbart det: tjafs.

  • Michael Karnerfors

    Hah… ja just det… jag kommer med påhopp

    Kom sen tillbaka och gnägga. Ditt inlägg är helt enkelt jävligt korkat. Och du uttrycker precis den icke-demokratiska syn som domen ger uttryck för. Rättstaten är uppenbarligen död och du applåderar.

    Gryta… du har just kallat kopparkittlen svart.

    Du har domen länkad. Läs och visa var tingsrätten har resonerat fel. Annars är allt detta ditt tjafs här enbart det: tjafs.

  • Joakim

    @deeped

    @Deeped Om du med De Facto-bevisning avser den tekniska bevisningen så är jag enig med dig men precis som i andra rättegångar behövs inte alltid en stark teknisk bevisning för att härleda ett brott tex som i detta fall, räcker det ibland med uppsåt och det är min absoluta uppfattning att det är klart bortom allt rimligt tvivel.

    När det gäller straffet så har jag egentligen ingen uppfattning, jag tror tex inte att det blir fängelse när det väl kommer till HD men vi får se.

    Det här innebär inte att jag menar att skivbolagen är oskyldiga. I viss mån (om än inte rättsligt) kan man hävda att de också är medhjälpare till illegal fildelning just för att de inte stött och bidragit till att ta fram legala bra alternativ.

    Det jag däremot menar är att upphovsrätt, precis som annan immaterialrätt, är viktigt. Det är viktigt för att forskare, musiker etc skall ha möjligheten att få ersättning för det skapande och den uppoffring (i tid) de gjort. Om de sedan själva väljer att släppa det fritt är fine men det bör vara deras beslut inte någon annans.

    Din liknelse med vägverket är jag rädd för haltar betänkligt den också. Vägverket bygger inte vägar för att det skall begås brott på dem det är ett av TBPs huvudsyften.

    Sedan kan man om man läser din liknelse ovan få uppfattningen att du tycker att Ipred är ok, menar du det verkligen?

  • Joakim

    @deeped

    @Deeped Om du med De Facto-bevisning avser den tekniska bevisningen så är jag enig med dig men precis som i andra rättegångar behövs inte alltid en stark teknisk bevisning för att härleda ett brott tex som i detta fall, räcker det ibland med uppsåt och det är min absoluta uppfattning att det är klart bortom allt rimligt tvivel.

    När det gäller straffet så har jag egentligen ingen uppfattning, jag tror tex inte att det blir fängelse när det väl kommer till HD men vi får se.

    Det här innebär inte att jag menar att skivbolagen är oskyldiga. I viss mån (om än inte rättsligt) kan man hävda att de också är medhjälpare till illegal fildelning just för att de inte stött och bidragit till att ta fram legala bra alternativ.

    Det jag däremot menar är att upphovsrätt, precis som annan immaterialrätt, är viktigt. Det är viktigt för att forskare, musiker etc skall ha möjligheten att få ersättning för det skapande och den uppoffring (i tid) de gjort. Om de sedan själva väljer att släppa det fritt är fine men det bör vara deras beslut inte någon annans.

    Din liknelse med vägverket är jag rädd för haltar betänkligt den också. Vägverket bygger inte vägar för att det skall begås brott på dem det är ett av TBPs huvudsyften.

    Sedan kan man om man läser din liknelse ovan få uppfattningen att du tycker att Ipred är ok, menar du det verkligen?

  • Michael Karnerfors

    Deepd, att kalla alla som inte håller med dig för ”anti-demokratiska” börjar bli lätt uttjatat just nu. Det är en tom förolämpning som inte betyder något. Kom med något bättre.

    Dessutom ber jag att få påpeka att i en demokrati så är det allas absoluta och helt okränkbara rätt att få hålla åsikten att någon annan bör hålla truten stängd om denne inte har några sakargument för babblet som kommer ur densamma… och det är också, enligt samma demokrati, en rättighet att uttrycka den åsikten.

    Anti-demokrati blir det inte förrän jag utnyttja min makt (om jag nu skulle ha någon) att skicka någon annan för att täppa till truten på dig… men tills dess att du ser Svarta Helikoptrar™ släppa in specialstyrkor igenom dina fönster i det syftet så har du inget argument för att jag skulle vara antidemokratisk demokratisk för att jag håller och yttrar min åsikt.

  • Michael Karnerfors

    Deepd, att kalla alla som inte håller med dig för ”anti-demokratiska” börjar bli lätt uttjatat just nu. Det är en tom förolämpning som inte betyder något. Kom med något bättre.

    Dessutom ber jag att få påpeka att i en demokrati så är det allas absoluta och helt okränkbara rätt att få hålla åsikten att någon annan bör hålla truten stängd om denne inte har några sakargument för babblet som kommer ur densamma… och det är också, enligt samma demokrati, en rättighet att uttrycka den åsikten.

    Anti-demokrati blir det inte förrän jag utnyttja min makt (om jag nu skulle ha någon) att skicka någon annan för att täppa till truten på dig… men tills dess att du ser Svarta Helikoptrar™ släppa in specialstyrkor igenom dina fönster i det syftet så har du inget argument för att jag skulle vara antidemokratisk demokratisk för att jag håller och yttrar min åsikt.

  • http://deepedition.com/ deeped

    @Joakim – Jag är enig med dig vad gäller behovet av immaterialrättsligt skydd. Jag är själv varumärkeskonsult bland annat :). Problemet – som står i uppdateringen ovan är att ett teknikskifte måste följas av förändrade lagar – precis som det måste förändra affärsmodeller.

    @Michael Karnerfors – Sorry. Du själv kommer inte med några sakargument heller. Du är rätt trist att diskutera med. Du började med att förklara att jag är dum i huvudet, fortsatte med att be mig hålla käften. Well. Fine.

  • http://deepedition.com deeped

    @Joakim – Jag är enig med dig vad gäller behovet av immaterialrättsligt skydd. Jag är själv varumärkeskonsult bland annat :). Problemet – som står i uppdateringen ovan är att ett teknikskifte måste följas av förändrade lagar – precis som det måste förändra affärsmodeller.

    @Michael Karnerfors – Sorry. Du själv kommer inte med några sakargument heller. Du är rätt trist att diskutera med. Du började med att förklara att jag är dum i huvudet, fortsatte med att be mig hålla käften. Well. Fine.

  • http://deepedition.com/ deeped
  • http://deepedition.com deeped
  • Svaje

    Joakim: Du skriver ”Det jag däremot menar är att upphovsrätt, precis som annan immaterialrätt, är viktigt. Det är viktigt för att forskare, musiker etc skall ha möjligheten att få ersättning för det skapande och den uppoffring (i tid) de gjort. Om de sedan själva väljer att släppa det fritt är fine men det bör vara deras beslut inte någon annans.”

    Immatrialrätten är viktig som skydd mot bolag. Immatrialrätten är inte viktig som skydd mot kunderna. Problemet med immatrialrätten är att den måste vara precis lagom. Om den är för slapp så vinner storbolagen för att ingen har råd att stämma dem grundligt när de plagierar. Om den är för hård vinner storbolagen för att ingen har råd att försvara sig när man blir anklagad för att plagiera och måste skänka bort sina skapelser för att inte få sin ekonomi förstörd. Det som dina kunder kopierar är den billigaste och bästa reklamen du kan få. Om du vill dra in mer pengar så sätt priset på den nivå där folk tycker att omaket att kopiera blir mer än besparingen.

    Om liknelsen med vägverket haltar så ta Telia i stället.

    Michael Karnerfors ”Anti-demokrati blir det inte förrän jag utnyttja min makt (om jag nu skulle ha någon) att skicka någon annan för att täppa till truten på dig… men tills dess att du ser Svarta Helikoptrar™ släppa in specialstyrkor igenom dina fönster i det syftet så har du inget argument för att jag skulle vara antidemokratisk demokratisk för att jag håller och yttrar min åsikt.”

    Problemet är att det är just det du beskriver som hänt redan.

  • Svaje

    Joakim: Du skriver ”Det jag däremot menar är att upphovsrätt, precis som annan immaterialrätt, är viktigt. Det är viktigt för att forskare, musiker etc skall ha möjligheten att få ersättning för det skapande och den uppoffring (i tid) de gjort. Om de sedan själva väljer att släppa det fritt är fine men det bör vara deras beslut inte någon annans.”

    Immatrialrätten är viktig som skydd mot bolag. Immatrialrätten är inte viktig som skydd mot kunderna. Problemet med immatrialrätten är att den måste vara precis lagom. Om den är för slapp så vinner storbolagen för att ingen har råd att stämma dem grundligt när de plagierar. Om den är för hård vinner storbolagen för att ingen har råd att försvara sig när man blir anklagad för att plagiera och måste skänka bort sina skapelser för att inte få sin ekonomi förstörd. Det som dina kunder kopierar är den billigaste och bästa reklamen du kan få. Om du vill dra in mer pengar så sätt priset på den nivå där folk tycker att omaket att kopiera blir mer än besparingen.

    Om liknelsen med vägverket haltar så ta Telia i stället.

    Michael Karnerfors ”Anti-demokrati blir det inte förrän jag utnyttja min makt (om jag nu skulle ha någon) att skicka någon annan för att täppa till truten på dig… men tills dess att du ser Svarta Helikoptrar™ släppa in specialstyrkor igenom dina fönster i det syftet så har du inget argument för att jag skulle vara antidemokratisk demokratisk för att jag håller och yttrar min åsikt.”

    Problemet är att det är just det du beskriver som hänt redan.

  • http://connyt.wordpress.com/ Connyt

    @Michael Karnerfors
    Om jag tolkar dig rätt är TPB egentligen helt laglig om dom bara inte hade tänkt att man skulle dela med sig av kopieringsskyddat material. Det var den tanken som gjorde att dom förtjänar 1 års fängelse. Om någon annan sätter upp en kopia på TPB men utan den tanken är det OK med dig?!

    Connyt’s last blog post..Svenska rättvisan

  • http://connyt.wordpress.com/ Connyt

    @Michael Karnerfors
    Om jag tolkar dig rätt är TPB egentligen helt laglig om dom bara inte hade tänkt att man skulle dela med sig av kopieringsskyddat material. Det var den tanken som gjorde att dom förtjänar 1 års fängelse. Om någon annan sätter upp en kopia på TPB men utan den tanken är det OK med dig?!

    Connyt’s last blog post..Svenska rättvisan

  • Pingback: Interview om Pirate Bay-domen med Ung Pirat » Selig.se()

  • Joakim

    @Svaje

    Har läst din inlaga ett par ggr nu och är ledsen men har lite svårt att förstå vad du menar. Delar tror jag mig förstå och dessa kommenterar jag således:

    Du skriver ”Det som dina kunder kopierar är den billigaste och bästa reklamen du kan få. Om du vill dra in mer pengar så sätt priset på den nivå där folk tycker att omaket att kopiera blir mer än besparingen.”

    När det gäller kontaktkostnaden på reklamen så blir den oväsentlig om den inte leder till ett köp och ja jag är övertygad om att fler skulle köpa musik om det inte fanns illegala alternativ.

    När det gäller prissättningen så är jag enig i att den många ggr är alldeles för hög. Jag menar dock att det största problemet är att de legala tjänsterna och dess erbjudande totalt sett, inte bara priset, måste blir bättre.

    När det gäller liknelsen med Telia eller andra som lever på att sälja bandbredd så har ju ej heller de byggt näten för att främja illegala aktiviteter däremot skulle man nog kunna hävda att de byggt ut sina nät tack vare eller pga den illegala nedladdningen då den i mångt och mycket föder dem så ja jag tycker den liknelsen är bättre även om det skulle vara svårare, dock inte omöjligt, att driva i rätten då uppsåtet inte är lika uppenbart som i fallet TPB. När vi ändå är inne på spåret infrastrukturella bolag så menar jag att Jon Karlung på Bahnhof är pinsam och sällsynt uppenbar när han med kluven tunga snackar om att minskad fildelning innebär att Sveriges framtid som framstående webbutvecklingsland är hotat. Nej Jon det är det inte, däremot är Bahnhofs intäkter väldigt allvarligt hotade men det har inget med Sveriges konkurrenskraft online att göra

  • Joakim

    @Svaje

    Har läst din inlaga ett par ggr nu och är ledsen men har lite svårt att förstå vad du menar. Delar tror jag mig förstå och dessa kommenterar jag således:

    Du skriver ”Det som dina kunder kopierar är den billigaste och bästa reklamen du kan få. Om du vill dra in mer pengar så sätt priset på den nivå där folk tycker att omaket att kopiera blir mer än besparingen.”

    När det gäller kontaktkostnaden på reklamen så blir den oväsentlig om den inte leder till ett köp och ja jag är övertygad om att fler skulle köpa musik om det inte fanns illegala alternativ.

    När det gäller prissättningen så är jag enig i att den många ggr är alldeles för hög. Jag menar dock att det största problemet är att de legala tjänsterna och dess erbjudande totalt sett, inte bara priset, måste blir bättre.

    När det gäller liknelsen med Telia eller andra som lever på att sälja bandbredd så har ju ej heller de byggt näten för att främja illegala aktiviteter däremot skulle man nog kunna hävda att de byggt ut sina nät tack vare eller pga den illegala nedladdningen då den i mångt och mycket föder dem så ja jag tycker den liknelsen är bättre även om det skulle vara svårare, dock inte omöjligt, att driva i rätten då uppsåtet inte är lika uppenbart som i fallet TPB. När vi ändå är inne på spåret infrastrukturella bolag så menar jag att Jon Karlung på Bahnhof är pinsam och sällsynt uppenbar när han med kluven tunga snackar om att minskad fildelning innebär att Sveriges framtid som framstående webbutvecklingsland är hotat. Nej Jon det är det inte, däremot är Bahnhofs intäkter väldigt allvarligt hotade men det har inget med Sveriges konkurrenskraft online att göra

  • MrArboc

    När det gäller uppsåt – vad ska sägas om de som säljer ammunition till jaktgevär? De VET ju att varan kan användas till brott. Snabba bilar – samma sak. Blomjord – samma sak, man kan odla Peyote-kaktus och marijuana i den.

    MrArboc’s last blog post..Helt sjukt!

  • MrArboc

    När det gäller uppsåt – vad ska sägas om de som säljer ammunition till jaktgevär? De VET ju att varan kan användas till brott. Snabba bilar – samma sak. Blomjord – samma sak, man kan odla Peyote-kaktus och marijuana i den.

    MrArboc’s last blog post..Helt sjukt!

  • Pingback: Something is rotten in the state of Sweden at andra sidan()

  • Michael Karnerfors

    I kommentarerna ombedes jag hålla käft eftersom herr Michael Karnerfors uppenbarligen anser att personer som inte tycker som honom inte har rätt att uttrycka sin åsikt.

    Kan du inte ens argumentera utan att hitta på åsikter och lägga i andras mun så talar det rätt bra för sig själv hur trovärdiga dina argument är. Jag har aldrig yttrat något i stilen att du inte skall ha rätt att yttra dig. Och med tanke på att du säger saker som att ”de fälldes utan bevis”, ”rättstsaten är död”, ”företag kan beställa domstolsfall” och annat sådant dravel… så är jag knappast förvånad att du försöker köra en Straw Man på mig med.

    Du har fått länk till domslutet… kommentera det. Säg hur tingsrätten har resonerat fel.

  • Michael Karnerfors

    I kommentarerna ombedes jag hålla käft eftersom herr Michael Karnerfors uppenbarligen anser att personer som inte tycker som honom inte har rätt att uttrycka sin åsikt.

    Kan du inte ens argumentera utan att hitta på åsikter och lägga i andras mun så talar det rätt bra för sig själv hur trovärdiga dina argument är. Jag har aldrig yttrat något i stilen att du inte skall ha rätt att yttra dig. Och med tanke på att du säger saker som att ”de fälldes utan bevis”, ”rättstsaten är död”, ”företag kan beställa domstolsfall” och annat sådant dravel… så är jag knappast förvånad att du försöker köra en Straw Man på mig med.

    Du har fått länk till domslutet… kommentera det. Säg hur tingsrätten har resonerat fel.

  • Michael Karnerfors

    Om jag tolkar dig rätt är TPB egentligen helt laglig om dom bara inte hade tänkt att man skulle dela med sig av kopieringsskyddat material.

    Fildelning av icke upphovsrättsskyddat material är inte olagligt. Varför skulle någon ha något emot en trackertjänst för sådant?

    Men TPB gjordes uttryckligen för att piratkopiera… de gjorde absolut ingeting för att stoppa tracking av olovligen kopierat material… de hånade och drev med de som bad dem göra något åt det… de omsatte miljoner på verksamheten. Då är det frågan om något annat. Då är uppstået att hjälpa till vid brott solklart.

  • Michael Karnerfors

    Om jag tolkar dig rätt är TPB egentligen helt laglig om dom bara inte hade tänkt att man skulle dela med sig av kopieringsskyddat material.

    Fildelning av icke upphovsrättsskyddat material är inte olagligt. Varför skulle någon ha något emot en trackertjänst för sådant?

    Men TPB gjordes uttryckligen för att piratkopiera… de gjorde absolut ingeting för att stoppa tracking av olovligen kopierat material… de hånade och drev med de som bad dem göra något åt det… de omsatte miljoner på verksamheten. Då är det frågan om något annat. Då är uppstået att hjälpa till vid brott solklart.

  • Pingback: Jag anmäler SR för medhjälp till upphovsrättsintrång » Selig.se()

  • Pelle Pels

    @Michael Karnerfors
    Du säger det målande

    ”Kondomförsäljare utanför en bordell… färghandlare som förser kids med sprayfärg”

    Just det, det är inte olagligt att sälja kondomer utanför en bordell
    eller att sälja spray färg till kids.

  • Pelle Pels

    @Michael Karnerfors
    Du säger det målande

    ”Kondomförsäljare utanför en bordell… färghandlare som förser kids med sprayfärg”

    Just det, det är inte olagligt att sälja kondomer utanför en bordell
    eller att sälja spray färg till kids.

  • Pingback: Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Kriget om internet()

  • Tor

    @Michael Karnerfors
    Domen innebär att det inte längre är möjligt att driva en öppen tracker. Hur kan man på annat sätt tolka det faktum att domstolen finner att TPB ska belastas för torrent-filer som folk laddat ned från andra sidor än TPB om de bara innehåller en referens till TPBs tracker?

  • Tor

    @Michael Karnerfors
    Domen innebär att det inte längre är möjligt att driva en öppen tracker. Hur kan man på annat sätt tolka det faktum att domstolen finner att TPB ska belastas för torrent-filer som folk laddat ned från andra sidor än TPB om de bara innehåller en referens till TPBs tracker?

  • Per M

    Det Karnfors mfl inte förstår är att man har släppt loss ett monster. Det blir fritt fram för bolag att utreda och lagföra brott. Jag har inget emot att vår polis och åklagare, förästen jagar de som begår brott. Men nu handlar det om att man släpper in helt andra intressen på ”rättsskipningsmarknaden”. Det innebär att vi vanliga måste ges rätten att få insyn in bankernas transaktioner av pengar utomlands, bolagens säkerhet är inte längre intressant utan måste öppnas för allmänheten så att vi kan beivra brott och låtas undersöka bolag och bolagsdirektörers förehavanden. Likaså måste policyn bli att vi som vanliga medborgare ges rätten att utreda och döma i olika brott……………………. nötter. Ni fattar inte vad den här dommen skickar för signaler, IPRED lagen skickar signaler som säger att diktatur var ok. Pinochet, Stalin, Hittler, Honecker var inte fel, det är signalerna som skickas. Dessutom är inte intressena intresserade av demokratiska tankar utan av sin egen vinning. Därför bör de gå den gängse vägen genom att använda rättssystemet som sig bör och som gäller för oss alla. Men nu är monstret löst.

  • Per M

    Det Karnfors mfl inte förstår är att man har släppt loss ett monster. Det blir fritt fram för bolag att utreda och lagföra brott. Jag har inget emot att vår polis och åklagare, förästen jagar de som begår brott. Men nu handlar det om att man släpper in helt andra intressen på ”rättsskipningsmarknaden”. Det innebär att vi vanliga måste ges rätten att få insyn in bankernas transaktioner av pengar utomlands, bolagens säkerhet är inte längre intressant utan måste öppnas för allmänheten så att vi kan beivra brott och låtas undersöka bolag och bolagsdirektörers förehavanden. Likaså måste policyn bli att vi som vanliga medborgare ges rätten att utreda och döma i olika brott……………………. nötter. Ni fattar inte vad den här dommen skickar för signaler, IPRED lagen skickar signaler som säger att diktatur var ok. Pinochet, Stalin, Hittler, Honecker var inte fel, det är signalerna som skickas. Dessutom är inte intressena intresserade av demokratiska tankar utan av sin egen vinning. Därför bör de gå den gängse vägen genom att använda rättssystemet som sig bör och som gäller för oss alla. Men nu är monstret löst.

  • Michael Karnerfors

    Det blir fritt fram för bolag att utreda och lagföra brott. Jag har inget emot att vår polis och åklagare, förästen jagar de som begår brott. Men nu handlar det om att man släpper in helt andra intressen på “rättsskipningsmarknaden”.

    Det du säger är att du vill hindra företag från att undersöka och anmäla brott begångna mot dem. Det är trams… rent trams. Var och en som kan utsättas för brott måste givetvis kunna få påtala det. Eftersom det är polis, åklagare och domstol som tar besluten vad gäller att ta utredningen vidare, och eventuellt döma någon för de begångna brotten, så har företagen inte någon påverkan på rättsskipningsprocessen annat än att de får starta den om brott har begåtts mot dem.

    Resten av dravelt… att detta är slutet för demokratin är just det: rent dravel. Någon som kan utsättas för brott måste ha rätten att amäla detta till rättsväsendet. Allt annat är verklighhetsfrämmande.

  • Michael Karnerfors

    Det blir fritt fram för bolag att utreda och lagföra brott. Jag har inget emot att vår polis och åklagare, förästen jagar de som begår brott. Men nu handlar det om att man släpper in helt andra intressen på “rättsskipningsmarknaden”.

    Det du säger är att du vill hindra företag från att undersöka och anmäla brott begångna mot dem. Det är trams… rent trams. Var och en som kan utsättas för brott måste givetvis kunna få påtala det. Eftersom det är polis, åklagare och domstol som tar besluten vad gäller att ta utredningen vidare, och eventuellt döma någon för de begångna brotten, så har företagen inte någon påverkan på rättsskipningsprocessen annat än att de får starta den om brott har begåtts mot dem.

    Resten av dravelt… att detta är slutet för demokratin är just det: rent dravel. Någon som kan utsättas för brott måste ha rätten att amäla detta till rättsväsendet. Allt annat är verklighhetsfrämmande.

  • Pingback: TPB-dump | Doktor Spinn()

  • Tor

    @Michael Karnerfors:
    Företagen skickar in bevis i form av lättförfalskade skärmdumpar. Dessa skärmdumpar är naturligtvis inte starkare bevis än om någon skulle komma med ett muntligt påstående – de bidrar egentligen inte med någonting i sig. Sedan lånar domstolen ut sin legitimitet genom att godkänna utlämning av abonnentuppgifter på dessa lösa grunder (de har inte gjort det ännu, men vi kan nog förmoda att så kommer att ske). Därefter kan företagen/branschorganisationerna komma med utomrättsliga krav som den som är anklagad måste gå med på utan domstolsprövning eller behöva utsättas för att behöva bevisa sin oskuld – hur man nu gör det – i ett riskabelt och kostsamt civilmål.

    IPRED innebär både att vi avskaffar förbudet mot privata intressen att skapa personregister om brottsmisstanke och att vem som helst (alla är ju upphovsmän idag) kan begära ut abonnentuppgifter för vem som helst på mycket lösa grunder och med mycken liten risk att eventuella fabricerade bevis avslöjas, med allt vad det innebär för integriteten och rätten till anonymitet på nätet – även för alla laglydiga medborgare.

  • Tor

    @Michael Karnerfors:
    Företagen skickar in bevis i form av lättförfalskade skärmdumpar. Dessa skärmdumpar är naturligtvis inte starkare bevis än om någon skulle komma med ett muntligt påstående – de bidrar egentligen inte med någonting i sig. Sedan lånar domstolen ut sin legitimitet genom att godkänna utlämning av abonnentuppgifter på dessa lösa grunder (de har inte gjort det ännu, men vi kan nog förmoda att så kommer att ske). Därefter kan företagen/branschorganisationerna komma med utomrättsliga krav som den som är anklagad måste gå med på utan domstolsprövning eller behöva utsättas för att behöva bevisa sin oskuld – hur man nu gör det – i ett riskabelt och kostsamt civilmål.

    IPRED innebär både att vi avskaffar förbudet mot privata intressen att skapa personregister om brottsmisstanke och att vem som helst (alla är ju upphovsmän idag) kan begära ut abonnentuppgifter för vem som helst på mycket lösa grunder och med mycken liten risk att eventuella fabricerade bevis avslöjas, med allt vad det innebär för integriteten och rätten till anonymitet på nätet – även för alla laglydiga medborgare.

  • Pingback: Kriget om Internet är över! « infallsvinkel()

  • Pingback: Mediernas attack mot Google är en attack mot hjärtat av Internet, det vill säga länkandet | Bloggtidningen()

  • per m

    @Michael Karnerfors
    Din inställning är intressant, du menar med andra ord att det är ok att vi börjar leta efter skattebrott om vi misstänker det? Eller att vi går och kollar grannens ramnummer i garaget på cycklarna så att han inte har någon stulen cyckel hemma, jag är med i en cyckelförening så jag borde få den rätten. Själklart ska företag anmäla brott, själklart ska du anmäla brott. Men att avlyssna andra människor och kunna agera polis, domstol och åklagare som företag är inte demokratiskt rätt. Sen kan du gnälla hur mycket du vill, det gnället riskerar att bli smått facistioidiskt om det fortgår lite till. Varför inte införa en privatarmé? Varför inte lägga ut polisen på entreprenad? Om du vill att bolagen ska kunna få rätt så borde du istället ropa högre för med medel till polisen så att de kan utreda brotten istället. Polisen har nämligen inget egetintresse i att lagföra medborgarna, bara strikt lagmässiga. Ett bolag däremot har en annan agenda. Antag att du nu är tex känd politiker, du för en marxistisk inställning till företagande. Hur lätt är det inte för ett bolag att genom vänner i toppen fixa så att du åker dit på nedladdning? Kalla det vad du vill, konspiratoriskt. Kanske men vi kommer nog att få se en del märkliga händelser. Antag att ett viss mc gäng bildar skivbolag och börjar med utpressning som vinstidé. Nä du Michael ett sånt samhälle vill vi inte ha. Sen har du helt rätt i att nedladdning är förbjudet men att stoppa och lagföra ska höra myndigheter till som är under överinseende av våra demokratiskt valda i riksdagen.

  • per m

    @Michael Karnerfors
    Din inställning är intressant, du menar med andra ord att det är ok att vi börjar leta efter skattebrott om vi misstänker det? Eller att vi går och kollar grannens ramnummer i garaget på cycklarna så att han inte har någon stulen cyckel hemma, jag är med i en cyckelförening så jag borde få den rätten. Själklart ska företag anmäla brott, själklart ska du anmäla brott. Men att avlyssna andra människor och kunna agera polis, domstol och åklagare som företag är inte demokratiskt rätt. Sen kan du gnälla hur mycket du vill, det gnället riskerar att bli smått facistioidiskt om det fortgår lite till. Varför inte införa en privatarmé? Varför inte lägga ut polisen på entreprenad? Om du vill att bolagen ska kunna få rätt så borde du istället ropa högre för med medel till polisen så att de kan utreda brotten istället. Polisen har nämligen inget egetintresse i att lagföra medborgarna, bara strikt lagmässiga. Ett bolag däremot har en annan agenda. Antag att du nu är tex känd politiker, du för en marxistisk inställning till företagande. Hur lätt är det inte för ett bolag att genom vänner i toppen fixa så att du åker dit på nedladdning? Kalla det vad du vill, konspiratoriskt. Kanske men vi kommer nog att få se en del märkliga händelser. Antag att ett viss mc gäng bildar skivbolag och börjar med utpressning som vinstidé. Nä du Michael ett sånt samhälle vill vi inte ha. Sen har du helt rätt i att nedladdning är förbjudet men att stoppa och lagföra ska höra myndigheter till som är under överinseende av våra demokratiskt valda i riksdagen.

  • Jurgen

    Hahaha! Älskar hur karnerfors i kommentaren från igår måste skriva ”PIRATE” med fet stil för att påvisa att de minsann är olagliga. Med samma argument är ju folket på Jan Guillous PIRATförlaget också hemska upphovsrättskränkare.
    Nigga please, di kallar’t.

  • Jurgen

    Hahaha! Älskar hur karnerfors i kommentaren från igår måste skriva ”PIRATE” med fet stil för att påvisa att de minsann är olagliga. Med samma argument är ju folket på Jan Guillous PIRATförlaget också hemska upphovsrättskränkare.
    Nigga please, di kallar’t.

  • Pingback: Hjälp till att rädda Internet 2 « Nemokrati()

  • per m

    Du vet karnefors, skattebrott är nämligen att stjäla från dig och mig. Ytterst allvarligt, att stjäla från skolan och omsorgen, polisen, vägar, infrastruktur, arbetslösa, gammla och sjuka. Barn med behov, jag anser nog att skattebrott måste beivras minst lika hårt om inte hårdare då det drabbar fler individer och åsamkar samhället stor skada. Låt oss få jaga skattebrott hej villt!!! jag vill avlyssna nolltaxerare, idrottsstjärnor, musiker, bolagsdirektörer och alla andra som smiter från sina skyldigheter. Är du med på att ge mig den rätten?

  • per m

    Du vet karnefors, skattebrott är nämligen att stjäla från dig och mig. Ytterst allvarligt, att stjäla från skolan och omsorgen, polisen, vägar, infrastruktur, arbetslösa, gammla och sjuka. Barn med behov, jag anser nog att skattebrott måste beivras minst lika hårt om inte hårdare då det drabbar fler individer och åsamkar samhället stor skada. Låt oss få jaga skattebrott hej villt!!! jag vill avlyssna nolltaxerare, idrottsstjärnor, musiker, bolagsdirektörer och alla andra som smiter från sina skyldigheter. Är du med på att ge mig den rätten?

  • Michael Karnerfors

    Men att avlyssna andra människor och kunna agera polis, domstol och åklagare som företag är inte demokratiskt rätt.

    Dett där påståendet är helt felaktigt. Företag har inga som helst befogenheter likt vad polis och rättsvädende har. Det är ju rent trams ifrån din sida. Företag kan för farao inte komma med rättsliga utslag!

    Påståenden som det där är vad som gör den här debatten så förbannat löjlig. Det finns ju inte ett uns sanning i påståendet. Det enda som har hänt är att företag har fått rätt att begära ut vad som kan vara bevis för begånget brott så att det faktiskt blir möjligt att anmäla det brott man utsatts för.

  • Michael Karnerfors

    Men att avlyssna andra människor och kunna agera polis, domstol och åklagare som företag är inte demokratiskt rätt.

    Dett där påståendet är helt felaktigt. Företag har inga som helst befogenheter likt vad polis och rättsvädende har. Det är ju rent trams ifrån din sida. Företag kan för farao inte komma med rättsliga utslag!

    Påståenden som det där är vad som gör den här debatten så förbannat löjlig. Det finns ju inte ett uns sanning i påståendet. Det enda som har hänt är att företag har fått rätt att begära ut vad som kan vara bevis för begånget brott så att det faktiskt blir möjligt att anmäla det brott man utsatts för.

  • Tor

    Karnefors skrev: ”Det enda som har hänt är att företag har fått rätt att begära ut vad som kan vara bevis för begånget brott så att det faktiskt blir möjligt att anmäla det brott man utsatts för. ”

    Vad menar du med begära ut bevis under förutsättningar? Det de får begära ut är ju kontaktuppgifter till innehavaren av ett abonnemang under förutsättningar som inte ger polisen samma rätt (de har alltså mer långtgående befogenheter än polisen). Dessutom får de tillstånd att upprätta register om brottsmisstanke – något som annars är förbjudet enligt PUL. När de har en kontaktperson kan de komma att ställa utomrättsliga anspråk riktade mot den personen. Var ligger rättssäkerheten i att hotas att betala höga belopp eller behöva bevisa sin oskuld i ett civilmål?

  • Tor

    Karnefors skrev: ”Det enda som har hänt är att företag har fått rätt att begära ut vad som kan vara bevis för begånget brott så att det faktiskt blir möjligt att anmäla det brott man utsatts för. ”

    Vad menar du med begära ut bevis under förutsättningar? Det de får begära ut är ju kontaktuppgifter till innehavaren av ett abonnemang under förutsättningar som inte ger polisen samma rätt (de har alltså mer långtgående befogenheter än polisen). Dessutom får de tillstånd att upprätta register om brottsmisstanke – något som annars är förbjudet enligt PUL. När de har en kontaktperson kan de komma att ställa utomrättsliga anspråk riktade mot den personen. Var ligger rättssäkerheten i att hotas att betala höga belopp eller behöva bevisa sin oskuld i ett civilmål?

  • Pingback: Society reborn, and/or why I love the Internet » Teflonminne()

  • per m

    @Michael Karnerfors
    Men då är du överens med mig om att det är helt ok att börja avlyssna varandra för skattebrott och begära ut upplysningar som kan leda till den som begår brott så att vi medborgare kan klämma åt dem!! Jippie!

    Du fattar inte problemet. Är det något som är löjligt i den här debatten så är det avsaknad av demokratisk grundsyn, rättssäkerhet och förnuft. Du saknar uppenbarligen alla tre. Problemet är att du inte förstår följande, Ja man ska beivra brott och brottslingar ska ta ansvar och få konsekvenser för brottet. Ja man ska anmäla brott. Ja företag ska se till att deras egendom skyddas. Nej, man ska inte få leka spion och polis annat än om man är anställd av staten dvs ytterst oss medborgare. Nej man ska inte få kliva in i den personliga integriteten utan att vara av medborgarna anställd därför. Nej, företag är inte å lita på i dessa frågor, de följer en annan agenda än den demokratiska och rättssäkra. De är mest intresserade av vinstmaximering.

    Så du håller med om att vi från och med nu ska höja straffskalan för skattebrott och tillåta medborgarna i större utsträckning kunna tex stämma skattesmitare i grupptalan i civilrätt? Eller är du bara för enskilda företags rättigheter?

  • per m

    @Michael Karnerfors
    Men då är du överens med mig om att det är helt ok att börja avlyssna varandra för skattebrott och begära ut upplysningar som kan leda till den som begår brott så att vi medborgare kan klämma åt dem!! Jippie!

    Du fattar inte problemet. Är det något som är löjligt i den här debatten så är det avsaknad av demokratisk grundsyn, rättssäkerhet och förnuft. Du saknar uppenbarligen alla tre. Problemet är att du inte förstår följande, Ja man ska beivra brott och brottslingar ska ta ansvar och få konsekvenser för brottet. Ja man ska anmäla brott. Ja företag ska se till att deras egendom skyddas. Nej, man ska inte få leka spion och polis annat än om man är anställd av staten dvs ytterst oss medborgare. Nej man ska inte få kliva in i den personliga integriteten utan att vara av medborgarna anställd därför. Nej, företag är inte å lita på i dessa frågor, de följer en annan agenda än den demokratiska och rättssäkra. De är mest intresserade av vinstmaximering.

    Så du håller med om att vi från och med nu ska höja straffskalan för skattebrott och tillåta medborgarna i större utsträckning kunna tex stämma skattesmitare i grupptalan i civilrätt? Eller är du bara för enskilda företags rättigheter?

  • Pingback: Jeroen Wolfers » Jeroens delade från Google Reader - Sun 19 Apr 2009()

  • http://farmorgun.blogspot.com/ farmorgun
  • http://farmorgun.blogspot.com farmorgun
  • Pingback: Deadline för demokratin - Fascismen lagstadgas i EU nästa vecka « Nemokrati()

  • Pingback: Välkommen till Stasi och KGB land DAG 109 - IPRED och en Upphovs- och Copyrightlagstiftning som har blivit absurd för konsumenterna « UD/RK Samhälls Debatt()

  • Pingback: Jag anmäler SR för medhjälp till upphovsrättsintrång » Selig.se - Projektet II - tankar om ehandel, ledarskap och affärer()

  • http://writesaidfred.wordpress.com/ Fredric

    De verkliga bovarna är väl ”Scenen”. De som taggar kopierat och upphovsrättsskyddat material och sedan fildelar så fort det bara går. Det är det som är sporten, att komma ut först med det senaste i ompaketerad version. Och de hatar TPB eftersom de är en direkt konkurrent. Typ.

    Fredric’s last blog post..Filosofisk flykt.

  • http://writesaidfred.wordpress.com Fredric

    De verkliga bovarna är väl ”Scenen”. De som taggar kopierat och upphovsrättsskyddat material och sedan fildelar så fort det bara går. Det är det som är sporten, att komma ut först med det senaste i ompaketerad version. Och de hatar TPB eftersom de är en direkt konkurrent. Typ.

    Fredric’s last blog post..Filosofisk flykt.

  • http://micco.se/ Micco

    Niclas, den här gången är vi på samma linje… :)
    http://micco.se/2009/04/pirater-ville-ha-demokrati/

    Micco’s last blog post..Att göra verklighet av en idé

  • http://micco.se Micco

    Niclas, den här gången är vi på samma linje… :)
    http://micco.se/2009/04/pirater-ville-ha-demokrati/

    Micco’s last blog post..Att göra verklighet av en idé

  • morgan ohlson

    Deepeds disclaimer: Alltså Morgan. Det är ok för den här gången men alla dina länkar som du gärna lägger in och allt som du försöker att påpeka om dig själv känns lite övermaga. Så nästa gång – kommentera postningen, kom med relevanta länkar; annars börjar jag rensa. Ok?
    Folk tror om demokrati. I detta sammanhanget kan det vara bra att skilja på olika saker. Det ger kunskap och råg i ryggen för kampen om demokrati.
    Demokrati betyder inte rättvisa. För att demokrati ska fungera är det lämpligt att staten också är en rättsstat, men någon garanti eller direkt koppling finns inte. Inte heller garanterar folkval demokrati. Lögnaktiga och korupta politiker eller tjänstemän kan ändå lura folket på hela makten och alltså garanterar inte allmän rösträtt heller demokrati.

    Många har under lång tid, i princip alltid kallat Sverige för en kolletkivets diktatur, men då har många tänkt på Socialdemokratin… medan jantelag och den kollektiva diktaturen mest utövas genom smygfascistiska nätverk som utgår ifrån ordenssällskapen och genom ohelig allians samverkar med tjänstemän och äv. företag.

    Läs om Sveriges sanna, skrämmande natur, t.ex här: DEL1 http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=500000000000019&conference;=10500000000000184&posting;=19500000004117566
    DEL2 http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=500000000000019&conference;=10500000000000184&posting;=19500000004730129

    …eller läs http://www.nkmr.org

    /Morgan Ohlson: Laglydig, frisk, ej missbruk och 19 års utbildning.
    # Berövad alla former av inkomster /bidrag sedan 2006-08
    # Hemlös sedan 2008-07-01

    Tidigare olagligt: # fråntagits 1 barn # fråntagits 2 olika jobb # 2 fall av anstiftad misshandel # trolöshet av fackförening # förhindrats från arbete >10 år # utsatts flera sekretessbrott # kriminell utpressning av Arbetsförmedling # terroriserats med pulsgenratorer ~1 år. # Hotats anta falsk Asperger-diagnos # Skriftligt förtalats av Karlstads kommun. # Tot cirka 300 lagbrott och # över 2500+ terrortillfällen.
    .

  • morgan ohlson

    Deepeds disclaimer: Alltså Morgan. Det är ok för den här gången men alla dina länkar som du gärna lägger in och allt som du försöker att påpeka om dig själv känns lite övermaga. Så nästa gång – kommentera postningen, kom med relevanta länkar; annars börjar jag rensa. Ok?
    Folk tror om demokrati. I detta sammanhanget kan det vara bra att skilja på olika saker. Det ger kunskap och råg i ryggen för kampen om demokrati.
    Demokrati betyder inte rättvisa. För att demokrati ska fungera är det lämpligt att staten också är en rättsstat, men någon garanti eller direkt koppling finns inte. Inte heller garanterar folkval demokrati. Lögnaktiga och korupta politiker eller tjänstemän kan ändå lura folket på hela makten och alltså garanterar inte allmän rösträtt heller demokrati.

    Många har under lång tid, i princip alltid kallat Sverige för en kolletkivets diktatur, men då har många tänkt på Socialdemokratin… medan jantelag och den kollektiva diktaturen mest utövas genom smygfascistiska nätverk som utgår ifrån ordenssällskapen och genom ohelig allians samverkar med tjänstemän och äv. företag.

    Läs om Sveriges sanna, skrämmande natur, t.ex här: DEL1 http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=500000000000019&conference=10500000000000184&posting=19500000004117566
    DEL2 http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=500000000000019&conference=10500000000000184&posting=19500000004730129

    …eller läs http://www.nkmr.org

    /Morgan Ohlson: Laglydig, frisk, ej missbruk och 19 års utbildning.
    # Berövad alla former av inkomster /bidrag sedan 2006-08
    # Hemlös sedan 2008-07-01

    Tidigare olagligt: # fråntagits 1 barn # fråntagits 2 olika jobb # 2 fall av anstiftad misshandel # trolöshet av fackförening # förhindrats från arbete >10 år # utsatts flera sekretessbrott # kriminell utpressning av Arbetsförmedling # terroriserats med pulsgenratorer ~1 år. # Hotats anta falsk Asperger-diagnos # Skriftligt förtalats av Karlstads kommun. # Tot cirka 300 lagbrott och # över 2500+ terrortillfällen.
    .

  • Pingback: Deepedition » Fildelningsaktivister kan vara idioter()

  • http://www.Gamsun-Media.se/ Magnus Lundin

    Tyvärr är domen också ett bevis på att det vi säger inte är helt rätt… Folket har bara makten på Internet till en viss tidpunkt, och om de vill kan företagen utan vidare ta den ifrån oss…

    Bra post!

    Mvh
    Magnus

  • http://www.gamsun-media.se Social Media Marknadsföring

    Tyvärr är domen också ett bevis på att det vi säger inte är helt rätt… Folket har bara makten på Internet till en viss tidpunkt, och om de vill kan företagen utan vidare ta den ifrån oss…

    Bra post!

    Mvh
    Magnus

  • paul dahlström

    Väldigt intressant att det är möjligt att skriva om dessa frågor så tydligt, men säj någon betyder inte assassination översatt till svenska just ett lönnmord dvs ett mord utfört i det fördolda???