home

Lite korta om bloggar, framtid och transparens

Har varit i Romme Alpin hela dagen. Trött i kroppen. Det är många saker i huvudet på mig just nu. Stora och små, om vartannat.

  • lord Fredruk mailar och påpekar att det kanske är dags att lägga ner:

    Compadre. Dina bäbisar har växt ihop. I början handlade den ena om reklam och planning. Den andra gick i ett mer personligt spår. Men nu tycker jag att allt har grötat ihop sig. Jag hittar lika mycket intressanta och reklamrelaterade postninga hos deep Ed.

    och det är ju sant. Jag funderar vad jag ska göra. Researcher lever knappt. Så frågan är helt enkelt: det kanske är dags för Researcher att dö?

  • Kopplat till det här är också att jag fått på skallen om att jag är “för” personlig på deepedition. Att det “kan” skada varumärket vårt. Så för att slippa det tjafset så känns det som om deepedition kommer att bli mindre personlig. Inte för att jag vill eller ens håller med utan för att jag helt enkelt inte orkar ta alla fajter hela tiden.
  • Jag behöver kapitalisera på mitt kunnande på ett helt nytt sätt. Problemet är att jag är så jävla usel på att faktiskt sälja mig själv.
  • Sen är det några andra saker, som jag dock inte skriver om enligt den nya mer opaka strategin.

Uppdatering: Som på beställning så skriver Jardenberg en postning som tar upp hans tankar runt transparens - samma saker som jag försökt att förklara för dem som har svårt för att jag väljer att vara personlig på deepedition, och samma saker som jag tagit upp i tidigare postningar runt sociala medier.

Uppdatering: Brit skriver ner lite tankar runt transparens.

Uppdatering: Och Karlberg1 har förstått. För tänk det parti som på riktigt vågar vara transparenta med sin politik, med sin utveckling av sin politik! Snacka om att de skulle bli tvungna till två saker:

  1. släppa på dogmer och traditionell “det här står vi för”
  2. inse att de kommer att göra en oerhört spännande och svår resa men vinna på den

Uppdatering: Om Jocke är kung på transparens så är Björn kronprinsen. Läs hans tankar om det hela.

  1. ok en sorts double jeopardy-backlink [up]

Kanske relaterat: Let’s dance TonySommarbil #2Sommarbil #1Mer konstigheterAndra omgångenTwinglylistan

Technoratilinks.

17 kommentarer på “Lite korta om bloggar, framtid och transparens”

  1. mymlan
    080210 17:29
    [1]

    Problemet är väl att deepedition kommer att förlora sin själ och du tar bort det personliga.
    Jag tror snarare att du vinner på det än tvärtom, är det inte lite det ditt predikande går ut på?

    mymlan’s last blog post..mymlan gör bort sig #3

  2. Kristina af Knusselbo
    080210 18:02
    [2]

    Håller med mymlan. Och sen när började du låta andras tjafs bestämma?

    Kristina af Knusselbo’s last blog post..Nya tider, nya leksaker

  3. Brit
    080210 18:08
    [3]

    “Opaka strategin” är ju ett riktigt vackert ord trots att det står i så stark motsats till transparens…

    Du gör det du blir mest hel av just nu, i denna stund. Allt kommer at förändra sig över tid även vad det gäler mogenhet att se vad som är stärkande respektive “farligt” för ett personligt varumärke som ditt i relation både till dig själv och ditt egna varumärke som du bygger till det företag där du är delägare i (och där ditt personlig varumärke är en viktigt del). Allt behöver inte allid vara svart eller vitt. En dag, en vecka i taget…du är ju strateg av stora mått och bara du vet när det är läge att ta strider och inte. Dessutom vet du vad som bygger och inte bygger ett personligt varumärke…

    Kapitaliseringen av din kunskap kommer sköta sig självt…

    Ett råd från en strateg till en annan ;) Researcher ska du inte lägga ner. Absolut inte.
    Det hänger dessutom ihop med kapitaliseringen. So hold on to it 4 a while still. It will all be good. And lucrative :)

  4. deep.ed
    080210 18:26
    [4]

    Jag tror snarare att du vinner på det än tvärtom, är det inte lite det ditt predikande går ut på?

    *suck* Ja. Men fortfarande lever åtminstone jag i en verklighet där jag inte alltid orkar strida för precis allt. Oavsett om du anser mig predikande eller inte.

  5. deep.ed
    080210 18:27
    [5]

    Ett råd från en strateg till en annan ;) Researcher ska du inte lägga ner. Absolut inte.
    Det hänger dessutom ihop med kapitaliseringen.

    Förklara. För jag känner att jag måste få ordning på något sätt i allt det här.

  6. mymlan
    080210 18:49
    [6]

    *suck* Ja. Men fortfarande lever åtminstone jag i en verklighet där jag inte alltid orkar strida för precis allt. Oavsett om du anser mig predikande eller inte.

    Du behöver inte sucka. Med predikande menade jag i detta fall något positivt, det att du predikar din mission om transparens som jag tycker är något bra, och gärna själv predikar…

    mymlan’s last blog post..mymlan gör bort sig #3

  7. per m
    080210 19:11
    [7]

    Vad är viktigast? Den privata eller den du lever av? Alltså vilken tar eller får ta mest tid?

  8. deep.ed
    080210 19:13
    [8]

    Vad är viktigast? Den privata eller den du lever av? Alltså vilken tar eller får ta mest tid?

    Va? *ser förvirrad ut* Du har missat det som lord F påpekar? Att deepedition mer och mer också handlar om sociala medier, om marknadsföring etc.?

  9. Mattias
    080210 19:53
    [9]

    Keep it up, du har inspirerat mig - for what it+s worth… Läs Self-reliance av Ralph Waldo Emerson om du inte redan gjort det http://www.youmeworks.com/selfreliance.html

    Kommer på svenska så snart jag får energi att fortsätta översätta.

    Mattias’s last blog post..Och nånstans började jag förstå?

  10. lord Fredruk
    080210 23:26
    [10]

    Mer risk för att framstå som dum (vilket förvisso inte vore första gången).
    Skulle det inte kunna vara så enkelt att du lägger de arbetsrelaterade postningarna på Researcher och de personliga på Deep Ed? För det var väl så i början?
    Kan detta till synes gigantiska fördelningsproblem vara av logistisk natur? Lägg äpplena i den ena lådan och päronen i den andra. Behåll båda lådorna och sortera ordentligt utan att slarva.

  11. deep.ed
    080210 23:30
    [11]

    arbetsrelaterade postningarna på Researcher och de personliga på Deep Ed? För det var väl så i början?

    Vad i mitt liv är inte arbetsrelaterat? Helt enkelt bygger det på två saker: deepedition är sjukt mycket mer känt än Researcher idag. Och när det gäller sociala medier så har den diskussionen alltid hört hemma på deeped. Det som då händer när sociala medier faktiskt blir funktionellt i att använda som marknadskommunikation är att det blir en sorts clash.

  12. mymlan
    080211 08:03
    [12]

    Ang Karlberg - det där tror jag gäller för massmedia också. En transparent redaktion som får läsares/tittares/lyssnares ögon på sig får ett jävla jobb att leva upp till saker, men i längden tror jag de tjänar på det i ökad trovärdighet och utveckling åt rätt håll. Det skulle bli mer verkstad och mindre snack.

    mymlan’s last blog post..mymlan gör bort sig #3

  13. transparens « the real mymlan
    080212 13:35
    [13]

    [...] det finns en klick människor som gör det. Som pratar, predikar, och lever transparens. Som tar det ett steg längre. Det handlar om andra saker än att visa [...]

  14. Tindra-Annette Broström
    080212 17:09
    [14]

    Heja heja! Transparens är viktigt, det viktigaste är nog att kunna utkräva ansvar accountability om det som är transparent används mot någon helt felaktigt.

    Jag har läst många blogginlägg där Försäkringskassan vill dra in ersättning. Det är alltså så att det är legitimt för handläggare att skvallergoogla och snylta runt i darkweb i sin iver att klämma åt små enskilda.

    I england verkar det som om en del företag fattat galoppen och sätter en ära i att inte bete sig på det viset. Låter som en bra affärsidé. Borde företag och i synnerhet rekryterings firmor m.m ta lärdom av. Man skulle kunna göra det till ett affärsnytto koncept tror jag.

    Lev väl var rädd om dig.

    Tindra-Annette Broström’s last blog post..DET ODEMOKRATISKA VANSINNET ang FILDELNING

  15. deep.ed
    080212 18:18
    [15]

    I england verkar det som om en del företag fattat galoppen och sätter en ära i att inte bete sig på det viset. Låter som en bra affärsidé. Borde företag och i synnerhet rekryterings firmor m.m ta lärdom av. Man skulle kunna göra det till ett affärsnytto koncept tror jag.

    I Sverige också. Kallas att jobba med CSR(link) (corporate social responsibility) och employment branding. Så jag skulle nog inte försöka att skapa en ny affärsidé av det :)

  16. deep.ed
    080212 18:22
    [16]

    Jag har läst många blogginlägg där Försäkringskassan vill dra in ersättning. Det är alltså så att det är legitimt för handläggare att skvallergoogla och snylta runt i darkweb i sin iver att klämma åt små enskilda.

    Och “darkweb” är något helt annat än det du verkar försöka få det till.

  17. Henrik Sjöholm » Varför tror partier man vinner på hemlighetsmakeri?
    080214 17:16
    [17]

    [...] om transparens i politiken, där han tar fasta på vad Joakim Jardebring har skrivit i ämnet (via deep|edition). Karlberg kritiserar sitt eget parti, Socialdemokraterna, men resonemanget är tillämpligt på [...]

Kommentera

  • Sök på d|e

Deeped @ Friendfeed

Deep bambusing

  • Deeped @ Tumblr

  • Flickr

  • deepedition @ knuff.se

    Deeped @ Last.fm

    Pownce it!
    Blog Network: