Lite rätt men mycket fel

*mohahaha*

Den gode Lindström går i fällan att försvara en text. Visst – jag kanske läste lite för fort men fortfarande borde en journalist veta att förståelse av en text är skribentens yttersta ansvar.

Nåväl.

Jag hade fel. Jag tolkade fel. Förlåt Lars att vi var så dumma mot dig.

Problemet är att jag inte skrev om det. Min postning lyder som följer:

Haha! Lindström försöker få bloggandet att vara ointressant. På sin blogg.

Hur jag än läser den meningen så får jag det inte till något om att stjäla ett scoop. Utan en reaktion på hans nedvärderande stil om bloggande. Men han kanske tolkade mig fel. Eller valde att köra med lite schysst guilty by linking – i mina uppdateringar länkar jag till Magnus Ls försvar och till övriga som skrivit om Lindströms svada. Faktiskt inget annat.

Men självklart – jag var säkert oklar.

Tungt att vara journalist och vara så missförstådd. Tungt att hela tiden behöva strida för att ha “gjort sitt jobb”.

Fortfarande kvarstår det ypperligt underliga i hans argumentation:

“Magnus Ljungkvist, som var först med att publicera Borelius inkomstuppgifter, är ingen vanlig medborgare.”

Senare i texten:

s-avlönade bloggaren publicerade dem

Då tar vi det igen Lars Lindström, Expressenjournalist, som uppenbarligen själv inte kan läsa. Eller anser sig ha rätten att bestämma vem som är vad. Ljungkvist skriver på sin blogg:

Utgångspunkterna för denna blogg är mina åsikter och mina hobbies. Jag representerar inget särintresse utöver mig själv. […] Åsikterna på denna sida är författarens egna och inte knutna till någon organisation eller företag.

Så det är upp till Lindström att faktiskt bevisa sin argumentation: att en bloggare med automatik blir en till ett parti knuten bloggare beroende på dennes partitillhörighet. Enligt samma argumentation blir alltså alla som jobbar på Volvo också Volvo-bloggare. Frågan är om en Volvo-bloggare kan ses som varandes en “vanlig” medborgare.

Eller är det så att Lars Lindströms egentliga mission är att misskreditera en annan bloggare?

Uppdatering: Det är intressant att en manuell trackback in till Expressens bloggsystem inte dykt upp. Kan det bero på innehållet i postningen måhända?