Det är rasism oavsett om det är tecknad film

Det är det här diskussionen om Kalle Anka handlar om:

Idag när min tioåriga son åkte buss hem från skolan så satte han sig bredvid en tant som satt nära dörrarna, då han skulle av vid nästa hållplats. Tanten sa åt min son att han kunde sätta sig någon annanstans, då det fanns gott om andra platser i bussen: ”Varför sätter du dig bredvid mig, när det finns andra platser i bussen som är lediga?”

Min son gick och satte sig på en annan plats och när han reste sig upp från platsen bredvid tanten hörde han henne säga: ”…för vem vill sitta med en svartskalle”?

Han sa till mig när han kom hem: ”Jag hoppades att någon skulle försvara mig, men alla tittade på mig och sedan vände de bort sina ansikten…”

Det är från Fatous blogginlägg som också återberättas i Sydsvenskan där just stereotyper som skaver tas upp. Det är vad Disney förstått och valt att hantera. Något som fått många svenskar att uppröras – rör inte Tomteverkstaden! I Aftonbladet ställer sig @oisincantwell (länk) och Lena Mellin (länk) på två skilda sidor där den sistnämnda försvarar nidbilderna som varande ett bevis på mångfald. Argumenten från personer jag normalt anser någorlunda intellektuellt redliga andas SD-retorik och den där ”politiska korrektheten” som företrädare för rasismen gärna spelar på har plötsligt blivit den vanliga svenssons bästa argument. Det hela handlar inte om svarta, judar eller blonda per se utan om nidbilder av personer. Att anse det vara ok i en kontext av barnprogram och julafton (som Lena Mellin gör) är minst sagt märkligt.

Anna-Carin @carnebro har skrivit ett inlägg som ni måste läsa. Jag ställer mig bakom det inlägget helt och fullt. Liksom att @kjellberg samlat ihop ett antal argument runt det hela. Läsvärt som vanligt. Läs också Niklas Starows inlägg om pickananny-bilden som det bland annat handlar om.

Dock några saker som behöver klarläggas. Jag är emot historierevisionism när det kommer till att stater och medier gör den. Disney är ett företag som skapar kultur. De har all rätt i världen att förändra saker – och bör göra det. Skulle SVT självsvådligt valt att ta bort saker hade jag reagerat annorlunda. Samtidigt så handlar det här om barnprogram. Många är det som rasat mot innehållet i julens julkalender på SVT: att seanser och skrock inte ska läras ut till barn. Synen på barn är att de inte kan hantera saker som påverkar deras värderingar. Förutom på julafton i Tomtens verkstad.

Själv menar jag att det är fel att ta bort Tintin ur bibliotek – även om jag förstod grunden. Det är inkonsekvent ja. Men det handlar om att det är en plats där det offentliga ska ge många olika bilder. Ett bibliotek är inte ett företag. Ett företag har inget ansvar att bilda människor med så många vinklar som möjligt. Det är något annat än Disneys film under julafton. För hur tänker man bemöta de bilderna med barnen där i glöggfryntlighetens dimma? Hur många av de som anser att ”traditionen” är viktigare än att undvika nidbilder av andra människor skulle förklarat för barnen att just de dockorna faktiskt är felaktiga bilder av andra människor? Allt handlar om kontext. Att ha kvar dessa bilder i en film som visas på julafton är ett större fel eftersom kontexten runt jul är en annan i ett allmänt bibliotek. Eller en konstutställning. Faktiskt något annat än

Vidare så anser jag att Disney har rätt att göra vad de vill med sina filmer. För det är deras filmer. Rasa på – och bojkotta då företaget. De personer som rasar mot SVT visar snarare hur låg intellektuell kapacitet de flesta uppvisar som deltar i ”motrasandet”. Det är deras fulla rätt och att avkräva dem något annat utifrån argument om historieförfalskning är att förminska företags rätt att autonomt hantera sina produkter.

Upprördheten runt Disneys val att (än en gång ta bort dockorna – de har varit borta tidigare) handlar om att man upplever att man blir berövad en tradition. Alltså är traditionen viktigare än om andra människor kan uppleva det som en kränkning. Det är mängder av personer som väljer att gilla en sida som heter ”Vi som vill ha den svarta dockan kvar” – nidbilden blir en viktig del av julens tradition. Upprördheten handlar om att ”det räcker nu” dvs. lite smygrasism är helt ok.

Det handlar om strukturer helt enkelt. Personer menar att de aldrig tänkt på dockorna som nidbilder. Självklart inte – för vi är inskolade i att man kan avbilda andra människor. Det man inte vill ta in är att bilder inte bara förändras i en kontext utan också har en egen kontext. I det här fallet så handlar det om klassiska rasistiska bilder som aldrig kan förändras från att vara just det.

Den här diskussionen, plus det som hela pepparkaksdiskussionen drog med sig, plus SDs framfart skrämmer mig. För det visar en avsaknad av intellektuell redlighet hos stora grupper av befolkningen, det visar att det finns en gigantisk smygrasism och en stor form av ”nationalism” runt traditionerna som handlar om en strukturell rasism. Det är synd om Sverige.

Uppdaterat: Dexion har skrivit en mycket rationell och i grunden god text där jag dock inte håller med hennes slutsats om att antingen låta filmen vara orörd (och lägga det till att det är en gammal film) eller ta bort den helt. För ja – jag håller med om att det finns ett gäng ytterligare figurer i filmen som är minst sagt problematiska när det gäller nidbilder. För ja, Disney skulle – om de drar en hårddragen konsekvens av sitt val – få lov att klippa vilt i alla filmer. Men nej, jag anser inte att det är antingen eller; det här är ett barnprogram vilket gör att det är självklart att saker ska vara orörda och nej, det vore att förklara för ett företag att hela deras produkt är kontaminerad pga av tio sekunder.

  • Bo Grahn

    Jag var på en middag för utbytrsstudenter i Sthlm. Satt bredvid en afrikansk kvinna från Tanzania. Vi pratade om hur hennes tid varit här och jag sa att hon kanske blir kvar här om hon träffar en man. Då svarade hon helt allvarligt att det inte fick vara en vit man för de luktar så illa. Svarta män var enda alternativet.

  • http://deepedition.com deeped

    ”Bo Grahn”. Du bevisar tyvärr att ni är korkade. Dels är din kommentar helt of topic, dels väljer du en mumbojumbo-mail (men glömmer bort att ip även plockas). Du snackar skit. Get out of here dumbo

  • Pingback: Ska våra traditioner bygga på otidsenliga stereotyper? | signerat || kjellberg()

  • Roger Svensson

    Visst har Disney rätt att ta bort vad de vill ur sina filmer, men man också rätt att tycka vad man vill om det. Själva bortklippandet i sig är ju en ganska betydelselöst, men det är mer relevant att titta på vilka krafter/idéer som låg bakom Disneys beslut. Här handlar det knappast om att ett stort antal vanliga människor hört av sig och känt sig upprörda utan mer om en vilja om att rätta sig efter de bisarra postmoderna idéerna som är vanliga bland den vänsterintellektuella eliten. Denna ”elit” svänger sig med termer som ”diskurs”, ”strukturer”, ”intersektionalitet” osv. för att försöka ge vetenskaplig legitimitet åt sina grumliga, totalitära tankegångar och ser sig som något sorts självutnämnda representanter för mer eller mindre aparta minoriteter som det är ”synd om” trots att man själva är nästan lika etniskt homogena som en valfri vit makt rörelse. Det är dessa människor och deras idéer som man skall vända sig mot, absolut INTE mot de helt oskyldiga invandrare, färgade, muslimer osv. som de gömmer sig bakom. Annars är det lika dumt som att bekämpa totalitära kommunistiska idéer genom att ge sig på vanliga arbetare.

    Trots allt positivt att det nu finns ett stort motstånd mot dessa postmoderna idéer, som är vanliga i de etablerade medierna, och att folk har möjlighet att få större spridning för sina protesterer i sociala medier. I fallet Disney så sänder det en rätt tydlig signal, både till dem och till andra aktörer, som lär få dem att tänka till både en och två gånger innan de försöker sig på något liknande igen. Den skitstorm och badwill som de nu får för är inget som någon önskar sig …

  • http://deepedition.com deeped

    Tack för detta exempel på hur nynationalister ser på sin omvärld. Briljant exempel. Problemet är att du är tyvärr dåligt påläst. Disney vet mycket väl att ingen jävel kommer att bojkotta deras andra produkter trots det här. Följaktligen en win-win. Vidare menar du att vetenskap är skit aka postmodernt. Liksom att uppenbara gamla nidbilder av vissa folkgrupper är ”bisarr postmodernism”. Gott så – då lär du anse att nidbilder av SDare, nationalister mm är ok att göra eftersom det är postmodernt att ta bort dem.

  • Ulrika Eckeskog

    Att lyfta bort Tintin i Kongo från barnbibliotek för att ställa dem i vuxenbiblioteket – är det så fel? Tycker inte jag. Tvärtom – alla barn, oavsett vilket ursprung deras föräldrar gett dem, borde kunna gå på biblioteket för att botanisera bland serier och böcker utan att behöva möta nidbilder av människor som liknar dem själva.

  • Roger Svensson

    Tack för ditt svar deeped!

    Dock blir jag lite konfunderad, vad har detta med ny(neo)-nationalism att göra? Den beteckningen brukar vanligtvis användas för motstånd mot den globaliserade ekonomin och jag har svårt att se hur det kommer in i denna diskussion. Men du kanske kan förklarara hur du tänkte och reda ut begreppen du som är påläst?

    Varumärkesvård brukar ju vara centralt för moderna företag och just den här typen av negativ uppmärksamhet som Disney fått nu är något som bör undvikas. Men du hävdar alltså att det inte spelar någon roll? Sen hävdade jag absolut inte att vetenskap är ”skit”, men pomo är en oseriös pseudovetenskap vilket bl.a. Sokal-affären visat tydligt.

    Personligen ser jag mer än gärna flera bra karikatyrer, eller ”nidbilder” om du så vill, av nationalister, Sd:are och andra! Det är en konstform som tyvärr har blivit allt ovanligare.

    Med vänlig hälsning,
    Roger

  • http://deepedition.com deeped

    Du vet mao inte hur varumärkesarbete sker på riktigt.

  • http://deepedition.com deeped

    Håller inte riktigt med men då handlar det om separation mellan företag vs det allmänna.

  • Roger Svensson

    Hej igen deeped!

    Du får mer än gärna dela med dig av din expertis och erfarenhet och förklara varför det skulle vara positivt för Disney’s varumärke med att vara inblandad i denna kontrovers?

    Med vänlig hälsning,
    Roger

  • http://deepedition.com deeped

    Det handlar om brand story och det handlar om att väga längre konsekvenser än ett gäng illa stavande gaphalsar på en Facebooksida.

    1. Vi pratar om något som görs i 40 länder. Det är Disney USA. Det är endast i Sverige som det gapas om det på det här sättet. 2. Hur många av de högljudda motståndarna kommer att låta bli att kolla in nästa Disneyfilm som kommer på bio? Köpa Bilar 3 till sina brorssöner osv. Disney har inget som helst att förlora på det här. 3. Disney har helt klart fått en ny ledning respektive förstått vad som kan komma att skada dem medialt framöver och väljer att ta bort saker själva. Det här är ren och skär omvärldsanalys. Ett par tusen lätt debila, dåligt utbildade svenskar är knappast något som Disney oroar sig för.

  • LinusEkenstam

    Tjenare Deeped.

    Jag tycker att det du säger är jävligt vettigt, jag vill försöka bidra med något här bara. Det enda du verkar kunna säga om alla ”svenskar” som inte tycker som dig är att deras intellektuella nivå inte är på samma som din. Att det är för mycket okunskap i samhället…

    Jag vet inte med dig men om någon kallar mig dum så blir jag inte glad och kommer definitivt inte att lyssna. Jag tror det är otroligt viktigt att belysa de facto att det är en låg informations nivå i samhället på många plan idag, allmänbildning tillhör enbart eliten. Och dem som blir rätt skolade hemifrån, som matas med hur viktigt det är att vara allmänbildad.

    Så jag tror att man ska ha en helt annan vinkel på denna debatten, jag är helt emot rasism, på alla plan, och det är en självklarhet att alla är lika, så det behöver vi inte diskutera mera. However. Du vinner inte över några åsikter på att säga att folk är dumma i huvudet. Det är som att stå och försöka göra ”the one inch punch” genom en 3 meter tjock betongvägg. Det går men krävs en diktatur.

    Om nu Disney väljer att göra detta i sina filmer, så kan man ju tycka att Sveriges media kan ta sitt ansvar och säga precis varför Disney valt att göra som dem gjort och att det är just nidbilden som ska bort och förklara varför. Slavhandel är väll inget någon är stolt över, varken vit eller svart. Jag tänker däremot inte skämmas för något som inte jag varken medverkat till eller varit med om. Utan att vi alla är samma.

    Istället för att gnälla över det ”svenska” med kalles jul, kanske svensken skulle få 15 minuter ”kalles jul” historia lektion på julafton, så att dem förstår att det verkligen inte är svenskt, jag fattar inte ens hur man kan tro det när var enda karaktär är dubbad. Men som sagt, det hade suttit på sin plats med lite utbildning så att alla har rätt fakta på bordet när dem sedan väljer att tycka.

    Jag hörde en väldigt intressant sak på bussen, killen var akademiker, Chalmers: Han tyckte att nu hade hela skiten gått för långt, Lucia måste vara en kille för genus ska blir rätt, inga pepparkaksgubbar för det är rasism och nu inga blonda eller mörka dockor på kalles jul. På ett sätt är detta en elevator pitch för vad den genomsnittliga svensken förstår och kan ta till sig. Så att det gäller att ha en bättre elevator pitch för verkligheten och inte bara kasta sig bakom att alla är outbildade sorry men jag tycker inte det argumentet håller 2013. Annars håller jag med en hel del.

  • http://deepedition.com deeped

    Obildad och outbildad är två skilda saker. Vet inte om du läst kommentarerna runt frågan på de olika grupperna – i slutänden måste man också se frågan i vitögat: folk är för jävla intellektuellt debila. Så om andra väljer en annan väg väljer jag i det fallet att säga vad jag tycker.

    Att du inte tänker skämmas för slavhandeln självklart. För den direkta delen men likväl är du och jag som vita en del av ett fortsatt systematiskt förtryck. Slavhandeln fortsätter – bara att den är intern. Bara att den bygger på ekonomiskt förtryck snarare än ett fysiskt.

    Varför har folk inte reagerat mot den svarta dockan förut? Eller sagt något (jag har länge tyckt Tomtens julverkstad är ganska vidrig men låtit det vara)? För att vi är en del av en systemrasism som lika mycket handlar om ”yttrandefrihet” som om nedvärderande av andra som inte är som vi.

  • LinusEkenstam

    I och med att jag själv är av utländskt härkomst så vet jag att det finns en helvetes massa systemrasism, dock har jag svårt att se den svarta dockan i Tomtens julverkstad som det onda.

    Hade man inte kunnat vända på kakan och lagt till nya scener, gjort om nidbilden till en bild av mångfald, kanske typ 5 dockor som kom ner samtidigt och håller handen och som kommer från olika delar av världen.

    Det jag menar är att vi alla borde agera åt hållet att addera i fler lägen än att ta bort, kunde vi inte lagt till kameler i Lucia tåget. Kristendomen kommer ju ändå från arabvärlden, Jesus är ju från Jerusalem, inte Stockholm. Jag är klar över skillnaden, det jag vill lyfta fram är vinkeln vi kan tackla problemet, för att jävlaranamma attityden fungerar aldrig. Det är tyvärr tragiskt för jag skulle önska att den fungerade.

    Gillar dialogen.

  • http://deepedition.com deeped

    Svarta dockan i sig är inte ond men jag har svårt att förstå varför den är viktig att ha kvar.

  • LinusEkenstam

    Det kanske är som jag skrev tidigare viktigare att den faktiskt är kvar fast i annan tappning, låt dockan ha en massa polare med multikulturella polare! Som typ har kul tillsammans, jag menar kolla på typ Apple eller Facebooks reklamfilmer på sista tiden, Alla har kulturell mångfald, till och med set-designen innehåller kulturell mångfald.

  • Pingback: Svartvit tv i jul? « No size fits all()