”Mina ögon, mina ögon, min formkänsla”

Rubriken är det mail jag skickade till sonens klasslärare efter veckans veckobrev.
Som såg ut så här (detta är ett utsnitt):

Info v.brev 18-19.pdf

Vi pratar här [[Comic Sans]] rakt igenom förutom underskriften som snyggas till med Zapf Chancery. Genomskinliga plattor med rutiga tonplattor. Färgval som är… intressanta (särskilt rött på svart är ju ett vågat val).

Jag vet inte vad man tror när man gör något sånt här? Tycker de verkligen det är snyggt själva? Är det här någon sorts mellanmjölksform som egentligen borde genomsyra all formgivning eftersom det är vad som gillas. För det här är inte unikt när ”vanligt folk” ska layouta.

Några grundteser:

  • Det här är ett veckobrev som ska kommunicera till oss föräldrar viktiga saker runt våra barn. Det är innehållet som ska styra och vanligtvis är vi rätt så intresserade. Det behövs inte inbjudande form för att fånga ögat och intresset.
  • Kontext och användning är viktigt att tänka på: veckobreven hänger på tusentals kylskåpsdörrar. Tusentals ögonpar kommer att se veckobreven varje dag om och om igen. I rest my case.
  • Fonter är till för att skapa läsbarhet i första hand. Det är inte Comic Sans största tillgång. Comic Sans är inte ens till för att vara ett typsnitt.
  • Bara för att funktionen för att göra layout finns i Word-97 så måste man inte använda den. Lägg tiden på nåt annat istället. Typ korrekturläsa brevet.
  • Bilder är bra på att stödja förståelsen. De är inte till för att fylla ut plats lite random.
  • Zapf Chancery är aldrig snyggt. Aldrig. Det är typsnittens motsvarighet till cancer: saker som förändras till något ont.
Comic Sans Criminal - There's help available for people like you!

Vincent Connare gjorde inte världen en tjänst. Han förändrade förutsättningarna för formgivning till det sämre. Zapf som fixade Chancery är inte mycket bättre.

Snälla. Gör om gör rätt!

  • http://twitter.com/ordbajsarn Stefan Bergfeldt

    Fast om Svensson väljer Comic Sans om och om igen, kan det inte vara så att Svensson tycker att det är snyggt? Kan det inte vara så? Va?

    Jag tycker inte heller om Comic Sans, men om Svensson faktiskt väljer det kanske vi borde lyssna?

  • http://twitter.com/andreaslindelow Andreas Lindelöw

    Jag får ont i magen och ett lätt illamående av mailet.

  • http://twitter.com/holmfreden Erik Fredholm

    Håller med dig, men ändå inte. Visst går det att göra snyggare. Och självklart är comic kanske inte det bästa typsnittet. Men vi flesta amatörer har gått vägen via det typsnittet och så kommer även ske i fortsättningen.

    Att skriva mail till läraren och klanka ner på hennes arbete känns lite väl överilat. Hade nog blivit mer orolig om hon hade kommit med det perfekt utformade veckobrevet eftersom hon då lagt ner energi på det istället för att undervisa. Alternativt befinner hon sig på helt fel plats och yrkesval.

    OM det är ett problem ligger det snarare en våning upp i hiearkin. Alla företag med självaktning har sina egna mallar. Dels för att det ska synas varifrån materialet kommer och dels för att ingen ska gå i ”oj-vad-snyggt-jag-designade-min-ppt-med-svart-bakgrund-och-neonfärgiga-typsnitt-fällan”. Så frågan som borde ställas är: Varför har inte skolan tagit fram snygga mallar för att underlätta för sina anställda. De gör trots allt så gott de kan

  • http://twitter.com/holmfreden Erik Fredholm

    Den som tycker att jag är könsstereotyp när jag förutsätter att läraren var en hon i mitt tidigare inlägg och anser att jag skulle använt hen istället kan ta sig i brasan.

  • http://deepedition.com deeped

    Om Svensson väljer att kasta sig ut för ett stup så borde vi lyssna och se till att det finns fler stup? Bah! Svensson ska lära sig form!

  • http://deepedition.com deeped

    *flinar* Läraren som fick mailet är en man och han och fröken känner mig ganska väl så de kan leva med det. Träffade magistern igårkväll och vi garvade lite. Så nästa brev blir i Garamond. Bara Garamond. 

    Jag tänker vara elitist i två delar: effektiv kommunikation och i stavning. 

  • http://florholm.se/ Åsa

    Även om jag i dagsläget ytterst sällan använder Comic Sans (och verkligen inte till något seriöst), så ligger det något i det Stefan skriver här.

  • http://pompom.se/ Pompom Sönnfors

    Om du verkligen skrev så där till läraren var det rätt oförskämt gjort. Det är tråkigt om du tycker att brevet inte var snyggt men det känns lite som när Ikea bytte typsnitt från Futura till Verdana – hela designvärlden förväntade sig praktiskt taget att Ikea skulle gå i konken men ingen av de normalintresserade som jag frågade förstod att det ens kunde vara ett problem. Och de slantade upp som vanligt för sina byggsatser.

    Jag jobbar bland annat med att läsa korrektur. Det gör att jag reagerar på saker i morgontidningen som ungefär tre personer i varje tunnelbanevagn ens lägger märke till. För alla andra är det ointressant och vissa undrar hur jag ens kan få betalt för att fixa såna grejer. Det är nog bara att hacka i sig att man när man har bättre koll än de flesta på ett området får finna sig i att man ägnar sig åt ett finlir som inte särskilt många bryr sig om djupet i.

  • http://pompom.se/ Pompom Sönnfors

    Men anticomicsansaffischen var väldigt fin. :-)

  • http://deepedition.com deeped

    Om du ursäktar så tycker jag att du sätter dig på väldigt höga hästar om du väljer att säga att något är oförskämt. Fr a då du inte vet ett skit om kontexten. Det är också mycket intressant att du inte tycker det spelar någon roll att lärare a) inte riktigt tänker i kommunikativa termer b) inte skriver rättstavat.

    Det är lärare vi pratar om. Det är brev som går till föräldrar runt barnen. Skolgången som så många tycker är viktig verkar inte så viktig när det gäller gränssnittet mellan lärare och hemmet. Då kan det få vara lite hej kom och hjälp mig. Och att sen kritisera lärare verkar verkligen vara ett nono.

  • Mikaelglans

    Jag kan förstå din åsikt. Men jag ber dig då tänka på att vi har olika raster mellan oss och världen. Du har dina raster, läraren har antagligen andra. Jag kan absolut ingenting om formgivning, eventuellt kan inte heller läraren det. Det hade förmodligen varit bra om vi på lärarutbildningen fick mer kunskap om formgivning och vad som funkar och inte funkar. Problemet är att schemat är fullt av grejer som anses viktigare; Piaget, Foucault, Dewey, Bakhtin och Vygotski eller konflikthantering till exempel. När dessa herrar/ämnen avhandlats finns det oftast inte tid eller pengar över till annat. Och det är på de tre terminer man läser pedagogik/didaktik. På ämneskurserna bakas det på med just ämneskunskaper, i mitt fall t ex religion och statsvetenskap, och många gånger behandlas didaktiken styvmoderligt av institutionerna. Det är givetvis synd, men det är kanske rimligare att ”blame the system” än läraren? Med det inte sagt att lärare inte måste bli bättre på att kommunicera med elever och föräldrar (vissa lärare är nog rätt bra på det) men våra olika intressen gör att fokus hamnar på olika ställen till en början. Med lite hjälp och tålamod från alla inblandade löser det sig med stor sannolikhet.
    Mycket i debatten om skolan är oinitierat och populistiskt, sett från lärares synvinkel. Det gör att när det kommer en konkret fråga som i den stora bilden av hur vi lärare ser på vår arbetssituation, ligger långt ner på rangordningen, så kan det kännas som ”jaha, det här var viktigt?!” inte för att det inte är det, utan för att det faktiskt finns saker som är viktigare.
    I övrigt anser jag att det är otroligt viktigt att dialogen mellan hemmet och skolan fungerar, utan den dialogen blir utbildningen av våra barn och ungdomar sämre. Men som sagt, en större förståelse för att vi ibland har olika begreppshorisonter hade varit önskvärt. Från båda håll.
    Sen kan jag inte annat än hålla med om att det ska vara rättstavat och att särskrivningarna skall tas bort.

  • Pingback: Kritisera inte lärares paketering av information | DeepeditionDeepedition