Khameneis världsbild är inte vår världsbild

Det som händer i Iran är ofrånkomligt i en sån hård diktatur men som ändå har öppningar och låter folket smaka på demokratin. Det är som vanligt de unga och de mer välutbildade som startar det hela – det är alltid runt universiteten som såna här saker börjar. Tianmen, Paris… det är bara att titta på varje revolution så är det inte ”arbetare” utan personer som kunnat ta till sig nya tankar och tänkt dem.

Det har skrivits spaltmil om det hela och fr a om hur sociala medier gett möjlighet att sidsteppa regimens censur och CNNs missade chanser. Jag följer det och fascineras än en gång över vilken styrka det finns när man ger människor möjligheten att bli publicister och gräsrotsjournalister. Fine – det är osäkrare och större möjlighet till desinformation men det är också större chans att sanningen sipprar fram. Självklart handlar det (än en gång) inte bara om sociala medier, som Businessweek rätteligen påpekar men det är knappast så att det hade varit lika stor mängd av aktiva bloggare, twittrare och aktivister i andra länder utan dem. Det intressanta ligger ju snarare i det faktum att även om det är relativt få som använder Twitter i Iran så fungerar det som en viral informationskanal med relativt hög redundans och spridningsgrad – som tillsammans med sms och vanlig word of mouth helt enkelt skapar en situation som bygger plattform för en folklig resning: snabbare, mer öppet och mer kraftfullt än tidigare.

Så slutligen bestämmer Väktarrådet och Khamenei att det inte skett något valfusk. Om det gjort det eller inte – det vet vi inte. När de gör det, och när Khameini förklarar att nu får det räcka så innebär det en signal till militär och polis att det är dags att återställa ordningen. Det är det som sker idag: med vattenkanoner och tårgas, med varningsskott och snart också verkningseld mot demonstranterna. För utifrån deras lagar är det olagliga demonstrationer – precis som de demonstrationer som skett i Sverige, i andra länder företrädesvis runt EU-toppmöten.

Det är sorgligt men förståeligt utifrån hur en stat fungerar. En stat har ett våldsmonopol, och företräde till att tolka de lagar som finns. Liknande händelser skedde i Göteborg under kravallerna 2001, i Paris vid flera tillfällen osv. Samma sak händer överallt där staten bestämmer sig för att det är nog av protester och förstörelse. Ungefär som det startade för trettio år sen.

Det märkliga är att många människor förfasas över det som händer i Teheran (jag också) men anser ofta att liknande polisinsatser sker i Sverige eller något annat demokratiskt land så är det ok, det är då för att skydda landet. Vilket är det argument som Khameini och Väktarrådet använder – och tror på. Jag kan förstå den inkonsekvensen – men jag kan bli lite skrämd för enögdheten som vi lätt får när vi så stramt skiljer mellan ”här” – där allt är lugnt och staten är god, och ”där” då staten alltid är ond och aldrig har rätt. Det är ett kollektivistiskt tänkande som lätt kan leda fel. Det är tyvärr inte en omöjlighet att samma sak som händer där, kan hända här.

För det är lätt att glömma bort att de som styr i diktaturer eller i pseudodemokratier (som Iran) faktiskt tror att de gör rätt, de tror att de har rätt (särskilt när religion blandats in i mixen…). De har inte samma världsbild som ”vi” har, de har inte samma uppfattning om rätt eller fel som ”vi”. Men ”vi” tenderar lätt att tro det – och därför tolka de våldshandlingar som sker där som fientliga mot frihet och demokrati medan man gärna tolkar samma våldshandlingar som skydd mot samma frihet och demokrati när de sker i det egna eller liknande länder som vårt. Det är något som man inte får glömma.För inte ens ”vi” har samma världsbild så ofta. En anser att de som kravallade i Göteborg gjorde rätt medan en annan anser att det är pöbel och de borde minst skjutas med tårgas och vattenkanon. Vi har inte samma utgångspunkter.

Det handlar inte om att sluta protestera och rycka på axlarna – men att inse att det handlar om att få ett land att förändra sitt synsätt: inte att vända ”tillbaka” till rätt synsätt. Det handlar om realpolitik: att Khamenei och Iran får lov att inse att deras sätt inte är det rätta – och att det gör ont om man inte förändrar sig. Det handlar om att förstå det och inse att det krävs gemensamma krafter även från marknaden. Och storpolitiken. Och en jävla massa bloggare som flödar Google med #iranelection.

Ps. Det vore onekligen roande att höra hur Pontén och andra anti-piraters tänder idag gnisslar när TPB använder sina muskler för att säkra upp internet för de iranska protesterna…

Och när jag läser Swartz idag så inser man lätt att det som skedde i EU-valet inte är helt annorlunda än vad som sker i Iran. En protest, en revolution som använder nätet som bas och viral plattform. Den som inte förstår att såväl IPred, som Hadopi och Telekomfördraget kan användas för att tysta protester likt den i Iran fattar nog ingenting. Lagar likt dessa förutsätter politiker som inte väljer att låta en lag utsättas för ändamålsglidning – något svenska politiker tyvärr inte direkt visat sig mogna för. Ds.

Uppdatering: Det som händer i Iran, det som händer i Zimbabwe, det som händer varhelst människors rätt till en röst, till medbestämmande kränks måste bekämpas. Men vi får samtidigt aldrig glömma att hålla koll på vår egen bakgård, och aldrig glömma att vi både kan blir offer för desinformation respektive fastna i tron att vår världsbild ad hoc alltid är den rätta.

Uppdatering: Jag vet inte varför jag ens försöker förklara för människor att man ibland måste inse att man själv lätt blir en ”nyttig idiot” på grund av en kollektiv påverkan och diverse mediers höga tonläge. Jag har lång bakgrund i diverse grupperingar där våld blivit ett val: jag har spenderat många timmar att diskutera ANCs val att starta Umkontho we Sizwe, jag tillhörde den (förlorande) falang som ville att anarkismen skulle förhålla sig fredlig och så vidare. Jag om någon förstår mekanismerna som gör att människor tar till våld och faktiskt har jag tillräcklig kunskap för att kunna få många personer att döda genom att påverka dem till att se andra som monster. Det är plain psychology och egentligen rätt enkelt. Det som oroar mig är att man inte ser på händelserna utifrån hur de syns hos de styrande: det bränns bussar, det brinner bilar, det kastas sten, det är många människor som i ögonen på militär och polis är en destruktiv mobb.

I kommentarsfältet här så sker en mängd märkliga rationaliseringar för att kommentatorerna ska fortsätta kunna vara mot upplopp i stil med det i Göteborg, Sevilla, Paris, Köpenhamn… you name it men stödja samma upplopp i Iran, Ukraina etc. Problemet är att man då hamnar i ett sluttande plan av logisk hälta. För min del är det i alla fall bättre att erkänna min inkonsekvens och samtidigt försöka förstå den andra sidan. För om man inte gör det skapas det en våldsspiral där bilden av de andra är monstruös och det slutar med blodbad.

Vill man läsa och försöka förstå vad realpolitik är kan man läsa TIMEs genomgång av Obama-administrationens val:

1) supporting the opposition could be counterproductive, 2) this is particularly true in light of CIA involvement in the 1953 coup in Iran, and 3) there is little difference between the opposition leader and the current Iranian president.

Uppdatering: Är svenska medier dåliga på att uppdatera sig, beror det på midsommar eller det faktum att väldigt få saker går att verifiera med objektiva källor? Farnaz Arbabi menar att svenska medier måste släppa sin verifieringshets (och därmed sin objektivitet?) och berätta ”vad som händer”. Det är ju det som är problemet – och som Bitterlogg påpekar: vi vet inte vad som händer eftersom det är väldigt många olika rykten som cirkulerar. Problemet är helt enkelt att man, om man fullständigt låter flödet bestämma snarare bygger en bild som inte behöver vara sann istället för att just ”berättar vad som händer”. Om bara hälften är sant är det en förfärligt situation – om det visar sig att väldigt lite är sant så har vi varit nyttiga idioter för personer med en agenda som inte behöver vara våran. Det är det stora problemet i dagens disruptiva medievärld helt enkelt.

Reblog this post [with Zemanta]

—–

  1. ””I think the idea of a Twitter revolution is very suspect,” says Gaurav Mishra, co-founder of 20:20 WebTech, a company that analyzes the effects of social media. ”The amount of people who use these tools in Iran is very small and could not support protests that size.”” []
  • Victoria

    Väldigt bra skrivet. En nykter världssyn.

  • Victoria

    Väldigt bra skrivet. En nykter världssyn.

  • Johan

    Intressant reflektion. Särskilt som jag tillhör de som tycker man borde satt stopp för protesterna i Göteborg men stödjer dem i Iran. Det är en spännande tankenöt. Låter man de som känner för att protestera göra det utan mothugg lämnar man samhället öppet för var och en som är villig att vara högljudd och bråka, kanske inte det bästa kriteriet för att få kloka beslutsfattare. Hindrar man dem riskerar man bli en förtryckande regim.

    Det får mig att tänka på en fransk officer som kommenterade USA:s bombning av Serbien. Han sa ungefär att "ett krig man inte är villig att dö i är inte värt att utkämpa". Det slog mig som en klok tanke, är man inte villig att offra sig själv för något ska man inte heller offra andras. Kanske är motståndet de iranska förändarna stöter på en tragisk men nödvändig värdemätare. Avsaknaden av motstånd lämnar göteborgsdemonstranterna oprövade.

    För nu håller jag tummarna för de som kämpar i Iran och för att västvärldens politiker ska ta chansen att hjälpa dem skapa en till demokrati.

  • Johan

    Intressant reflektion. Särskilt som jag tillhör de som tycker man borde satt stopp för protesterna i Göteborg men stödjer dem i Iran. Det är en spännande tankenöt. Låter man de som känner för att protestera göra det utan mothugg lämnar man samhället öppet för var och en som är villig att vara högljudd och bråka, kanske inte det bästa kriteriet för att få kloka beslutsfattare. Hindrar man dem riskerar man bli en förtryckande regim.

    Det får mig att tänka på en fransk officer som kommenterade USA:s bombning av Serbien. Han sa ungefär att "ett krig man inte är villig att dö i är inte värt att utkämpa". Det slog mig som en klok tanke, är man inte villig att offra sig själv för något ska man inte heller offra andras. Kanske är motståndet de iranska förändarna stöter på en tragisk men nödvändig värdemätare. Avsaknaden av motstånd lämnar göteborgsdemonstranterna oprövade.

    För nu håller jag tummarna för de som kämpar i Iran och för att västvärldens politiker ska ta chansen att hjälpa dem skapa en till demokrati.

  • Anahita

    Jag förstår din poäng men kom igen! Man kan inte jämföra den Iranska regimens (alla totalitära regimers) brutalitet med "polisvåld" i demokratiska västerländska länder som Sverige… Tro mig! Jag har levt både i Iran och Sverige. Med all respekt för människor med vänsteridéer som ändå tar ställning för den globala demokratirörelsen så kan jag inte instämma med dig i ovanstående punkt. Det är stor skillnad!!! Man måste uppleva det med kött och blod för att förstå. Tycker dock att alla som lever i en demokrati måste värna om sina medborgerliga rättigheter och bevaka dem med stort intresse! Ta inte friheten för givet!

  • Anahita

    Jag förstår din poäng men kom igen! Man kan inte jämföra den Iranska regimens (alla totalitära regimers) brutalitet med "polisvåld" i demokratiska västerländska länder som Sverige… Tro mig! Jag har levt både i Iran och Sverige. Med all respekt för människor med vänsteridéer som ändå tar ställning för den globala demokratirörelsen så kan jag inte instämma med dig i ovanstående punkt. Det är stor skillnad!!! Man måste uppleva det med kött och blod för att förstå. Tycker dock att alla som lever i en demokrati måste värna om sina medborgerliga rättigheter och bevaka dem med stort intresse! Ta inte friheten för givet!

  • Keyvan

    Iranska folket behöver få hjälp nuuuuuuuuuu…
    Någon måste kunna hjälpa folket.
    Kolla in klippet:


    [ 18 år + ] Varnas för känsliga tittare.
    Vi iranier vill ha fred, vi vill ha våra rättigheter! Men inte att USA ska komma in i vårt land o påstå att de vill hjälpa oss när de tar vår olja!

  • Keyvan

    Iranska folket behöver få hjälp nuuuuuuuuuu…
    Någon måste kunna hjälpa folket.
    Kolla in klippet:


    [ 18 år + ] Varnas för känsliga tittare.
    Vi iranier vill ha fred, vi vill ha våra rättigheter! Men inte att USA ska komma in i vårt land o påstå att de vill hjälpa oss när de tar vår olja!

  • @Anahita – *hahaha* det var fantastiskt att jag blir kallad vänsteranhängare när jag försöker att balansera den minst sagt överhettade och många gånger väldigt oreflekterade bild som ges av vad som händer. Du kan vara lugn: jag är libertarian. Om du tar dig tid att läsa min blogg så inser du att jag antagligen är mindre vänster än vad du är…

    OCh du verkar inte förstå vad du läst ens. Du förutsätter två saker som faller: i världsbilden hos de som protesterade i Göteborg är inte Sverige (eller EU) en demokrati utan förtrycker. Precis som i den världsbild som finns i de som protesterar i Teheran. Iran räknar sig själva som en demokrati – och hela grejen handlar om valfusk i ett åtminstone på papperet demokratiskt val – vilket för många är ungefär vad ett svenskt val är: bara på papperet demokratiskt. Och du säger emot dig själv när du a) säger att västvärlden är demokratiska länder per se b) säger att man inte ska ta friheten för given. Det är ju vad som hände i Göteborg: personer ansåg att deras frihet var förtryckt. Precis som i Teheran.

    Ditt argument om att man måste levt för att förstå suger. Det är ett i grunden "håll käften"-argument eftersom jag då aldrig kan säga och tycka något om någonting som jag inte upplevt.

  • @Anahita – *hahaha* det var fantastiskt att jag blir kallad vänsteranhängare när jag försöker att balansera den minst sagt överhettade och många gånger väldigt oreflekterade bild som ges av vad som händer. Du kan vara lugn: jag är libertarian. Om du tar dig tid att läsa min blogg så inser du att jag antagligen är mindre vänster än vad du är…

    OCh du verkar inte förstå vad du läst ens. Du förutsätter två saker som faller: i världsbilden hos de som protesterade i Göteborg är inte Sverige (eller EU) en demokrati utan förtrycker. Precis som i den världsbild som finns i de som protesterar i Teheran. Iran räknar sig själva som en demokrati – och hela grejen handlar om valfusk i ett åtminstone på papperet demokratiskt val – vilket för många är ungefär vad ett svenskt val är: bara på papperet demokratiskt. Och du säger emot dig själv när du a) säger att västvärlden är demokratiska länder per se b) säger att man inte ska ta friheten för given. Det är ju vad som hände i Göteborg: personer ansåg att deras frihet var förtryckt. Precis som i Teheran.

    Ditt argument om att man måste levt för att förstå suger. Det är ett i grunden "håll käften"-argument eftersom jag då aldrig kan säga och tycka något om någonting som jag inte upplevt.

  • @Keyvan – Snacka om att ha en minst sagt svårartad schizofren bild av saker och ting. Ni vill ha hjälp – men inte av USA. Det roande är att det knappast är USA per definition som tar oljan utan möjligen amerikanska oljebolag men lika mycket så är det OPEC som styr oljan. Och USA är västvärlden – vi i Sverige köper olja av amerikanska bolag.

    Som sagt – finns ett antal nötter även på den "goda sidan".

  • @Keyvan – Snacka om att ha en minst sagt svårartad schizofren bild av saker och ting. Ni vill ha hjälp – men inte av USA. Det roande är att det knappast är USA per definition som tar oljan utan möjligen amerikanska oljebolag men lika mycket så är det OPEC som styr oljan. Och USA är västvärlden – vi i Sverige köper olja av amerikanska bolag.

    Som sagt – finns ett antal nötter även på den "goda sidan".

  • @Johan – Visst är den. Och det blir ännu knivigare när man sätter "värt att dö för"-argumentet under lupp, särskilt när det handlar om islamism (den politiska grenen av islam). För de hatade självmordsbombarna tror på sitt jihad och anser sig kämpa ett rättfärdigt krig värt att dö för. Precis som de personer som väljer att gå emot polisen i en demonstration mot EU-toppmötet (även om de kanske inte tänker att de kommer att dö i samma måtto).
    Och precis som du säger så är ju motståndet värdemätaren på om man är rätt ute eller inte. Demonstrationerna i Iran fick hålla på relativt oprovocerat länge. Då eskalerade protesterna eftersom inget heller hände. Till slut brändes bilar, bussar, stenar kastades och för en stat innebär det att man måste "återställa ordningen" – det är statens ansvar oavsett om det är Iran eller Sverige. I det senare anser människor att det är rätt – i det första sitter svenskar och förklarar att staten gör fel. På grund av att det finns rätt mycket desinformation om "fredliga demonstrationer".

  • @Johan – Visst är den. Och det blir ännu knivigare när man sätter "värt att dö för"-argumentet under lupp, särskilt när det handlar om islamism (den politiska grenen av islam). För de hatade självmordsbombarna tror på sitt jihad och anser sig kämpa ett rättfärdigt krig värt att dö för. Precis som de personer som väljer att gå emot polisen i en demonstration mot EU-toppmötet (även om de kanske inte tänker att de kommer att dö i samma måtto).
    Och precis som du säger så är ju motståndet värdemätaren på om man är rätt ute eller inte. Demonstrationerna i Iran fick hålla på relativt oprovocerat länge. Då eskalerade protesterna eftersom inget heller hände. Till slut brändes bilar, bussar, stenar kastades och för en stat innebär det att man måste "återställa ordningen" – det är statens ansvar oavsett om det är Iran eller Sverige. I det senare anser människor att det är rätt – i det första sitter svenskar och förklarar att staten gör fel. På grund av att det finns rätt mycket desinformation om "fredliga demonstrationer".

  • fanta

    Anahita: Kloka ord!
    Deeped: man måste vara blind för att inte se skillnander mellan situation i Teheran och i Göteborg. I Sverige står de "protesterande" för våld och kaos. Iran är en religiös diktatur där det är polisen och regeringsstyrda militian som misshandlar folk och dödar människor.

  • fanta

    Anahita: Kloka ord!
    Deeped: man måste vara blind för att inte se skillnander mellan situation i Teheran och i Göteborg. I Sverige står de "protesterande" för våld och kaos. Iran är en religiös diktatur där det är polisen och regeringsstyrda militian som misshandlar folk och dödar människor.

  • Det är ibland bara att inse att vissa inte läser vad man skriver utan har stängt av hjärnan.

  • Det är ibland bara att inse att vissa inte läser vad man skriver utan har stängt av hjärnan.

  • Martin

    Till er som inte förstår varför folk demonstrerade i Göteborg och som hejar på oppositionen i Iran; Se filmen: The Obama Deception. Då får ni kanske en klarare bild över hur övriga världen ser på oss i väst med USA och Storbritanien i spetsen. De är mer pålästa än vad de flesta här i väst är. Historien skrivs av segrarna. Man kan förstå varför ledarna i Iran inte kommer att ge med sig för oppositionen i Iran efter CIAs kupp mot Iran 1953. Men kuppen gick inte som de tänkt, Iran hade demokrati tidigare och fick en mer diktatorisk demokrati som blev ännu mer USA-fientlig. Men tro inte att det är sämre än här i väst. USAs ”demokrati” är ännu mer diktatorisk, med låtsas-presidenter och bankirerna som styr nöjer sig inte med att bestämma i sitt eget land. De försöker ta över hela världen med sina agenter och spioner. Om ni förfäras över det som händer i Iran så borde ni undersöka lite mer vad det är som egentligen håller på att hända och redan har hänt här i Europa och även Sverige med politiker som allierar sig och tar order ifrån privata multimiljardärer i utlandet för att driva igenom total övervakning och kontroll över folket precis som i en sann diktatur. Skillnaden mellan styrena i väst och öst är inte så stora som de flesta tror. Diktaturen här i väst är kapitalistisk med en demokratisk täckmantel, och i öst är det en teologisk diktatur med en demokratisk täckmantel.

  • Martin

    Till er som inte förstår varför folk demonstrerade i Göteborg och som hejar på oppositionen i Iran; Se filmen: The Obama Deception. Då får ni kanske en klarare bild över hur övriga världen ser på oss i väst med USA och Storbritanien i spetsen. De är mer pålästa än vad de flesta här i väst är. Historien skrivs av segrarna. Man kan förstå varför ledarna i Iran inte kommer att ge med sig för oppositionen i Iran efter CIAs kupp mot Iran 1953. Men kuppen gick inte som de tänkt, Iran hade demokrati tidigare och fick en mer diktatorisk demokrati som blev ännu mer USA-fientlig. Men tro inte att det är sämre än här i väst. USAs ”demokrati” är ännu mer diktatorisk, med låtsas-presidenter och bankirerna som styr nöjer sig inte med att bestämma i sitt eget land. De försöker ta över hela världen med sina agenter och spioner. Om ni förfäras över det som händer i Iran så borde ni undersöka lite mer vad det är som egentligen håller på att hända och redan har hänt här i Europa och även Sverige med politiker som allierar sig och tar order ifrån privata multimiljardärer i utlandet för att driva igenom total övervakning och kontroll över folket precis som i en sann diktatur. Skillnaden mellan styrena i väst och öst är inte så stora som de flesta tror. Diktaturen här i väst är kapitalistisk med en demokratisk täckmantel, och i öst är det en teologisk diktatur med en demokratisk täckmantel.

  • @Martin – Well… det där är ju ungefär lika vettigt som en hel del av den desinformation som båda sidor i Iranvalet sänder ut… Håller dock med dig om att det är komplext och att USA knappast har det enkelt – men den där filmen är måhända välgjord men minst sagt subjektiv… Vad gäller demokrati så well – själv är jag hyperkapitalist och libertarian men självklart: demokrati är alltid en tolkningsfråga.

  • @Martin – Well… det där är ju ungefär lika vettigt som en hel del av den desinformation som båda sidor i Iranvalet sänder ut… Håller dock med dig om att det är komplext och att USA knappast har det enkelt – men den där filmen är måhända välgjord men minst sagt subjektiv… Vad gäller demokrati så well – själv är jag hyperkapitalist och libertarian men självklart: demokrati är alltid en tolkningsfråga.

  • @Victoria – Tack.

  • @Victoria – Tack.

  • Synnerligen välformulerat (som vanligt). Trots att jag är jävligt trött på Falun är jag trots allt glad att jag bor i ett förhållandevis väl fungerande och lugnt samhälle.

  • Synnerligen välformulerat (som vanligt). Trots att jag är jävligt trött på Falun är jag trots allt glad att jag bor i ett förhållandevis väl fungerande och lugnt samhälle.

  • Eva Olsson

    Om amatörjournalister: Under senaste Gaza-kriget fick vi se det civilbefolkningen ville att vi skulle få veta och det var så tydligt att man vädjade ”tyck synd om oss”. När det är propaganda genomskådar vi det. Iranier har kanske ingen långvarig tradition av ”tyck synd om oss” så jag misstänker att de amatörbilder som kommer därifrån inte är propagandistiska.
    Jag var inte i stan när Göteborgskravallerna ägde rum, men jag har hört talas om en nervös ordningsmakt som inte uppträdde som den brukade. Min man fastnade med bil där han inte skulle ha varit och gendarmeriet gick i taket. Andra vittnesmål var att det fanns en sådan stor VREDE hos demonstranterna. Unga människor som rest till stan var fortfarande ARGA när de kom hem. Nu är jag inne på känslospåret igen…men jag tycker det är signifikant för vår kultur och för alla religioner hur just känslan vrede undertrycks. Vid religionsutövning behöver man inga droger – man blir hög på ord och ceremonier men man eliminerar försåtligt en av våra fyra basala känslor -vreden. Hur bra är det? Kanske är det så att undertryckt vrede leder till våld…
    P.S.
    Jag hoppas vreden segrar i Iran och inte våldet…

  • Eva Olsson

    Om amatörjournalister: Under senaste Gaza-kriget fick vi se det civilbefolkningen ville att vi skulle få veta och det var så tydligt att man vädjade ”tyck synd om oss”. När det är propaganda genomskådar vi det. Iranier har kanske ingen långvarig tradition av ”tyck synd om oss” så jag misstänker att de amatörbilder som kommer därifrån inte är propagandistiska.
    Jag var inte i stan när Göteborgskravallerna ägde rum, men jag har hört talas om en nervös ordningsmakt som inte uppträdde som den brukade. Min man fastnade med bil där han inte skulle ha varit och gendarmeriet gick i taket. Andra vittnesmål var att det fanns en sådan stor VREDE hos demonstranterna. Unga människor som rest till stan var fortfarande ARGA när de kom hem. Nu är jag inne på känslospåret igen…men jag tycker det är signifikant för vår kultur och för alla religioner hur just känslan vrede undertrycks. Vid religionsutövning behöver man inga droger – man blir hög på ord och ceremonier men man eliminerar försåtligt en av våra fyra basala känslor -vreden. Hur bra är det? Kanske är det så att undertryckt vrede leder till våld…
    P.S.
    Jag hoppas vreden segrar i Iran och inte våldet…

  • Ule

    @deeped – OK, så det är bara du som har rätt? Det förtar tragiskt nog det vettiga som du faktiskt också skrivit.

  • Ule

    @deeped – OK, så det är bara du som har rätt? Det förtar tragiskt nog det vettiga som du faktiskt också skrivit.

  • @Ule: Nej. Däremot är det roligare att diskutera om folk åtminstone försöker att förstå det som skrivits. Precis som när Bringhed menar att sociala medier har haft större impact än vi förstår utifrån ett antal socialpsykologiska aspekter så handlar det här om den mentala kartan: men Anahita utgår från preferensen att en demokrati är en demokrati och det är ett kategoriskt imperativ som alla måste följa och tro på. Det är typ tvärtom vad jag försöker skriva. Och vad gäller ”man måste levt där för att förstå” så innebär det helt enkelt att ingen någonsin kan diskutera om något som man inte upplevt. Så nej, jag säger inte att jag har rätt – men däremot så anser jag det är fel att så kategoriskt skapa sin egen världsbild som henne: en världsbild som bland annat gör mig till vänsteranhängare på grund av vad hon anser. Men förklara gärna var jag förklarat att jag har rätt på ett sånt sätt som du menar är negativt? För självklart tror jag att jag har rätt – varför skulle jag annars skriva? Precis som Anahita tror att hon har rätt, och Khamenei, och demonstranterna.

  • @Ule: Nej. Däremot är det roligare att diskutera om folk åtminstone försöker att förstå det som skrivits. Precis som när Bringhed menar att sociala medier har haft större impact än vi förstår utifrån ett antal socialpsykologiska aspekter så handlar det här om den mentala kartan: men Anahita utgår från preferensen att en demokrati är en demokrati och det är ett kategoriskt imperativ som alla måste följa och tro på. Det är typ tvärtom vad jag försöker skriva. Och vad gäller ”man måste levt där för att förstå” så innebär det helt enkelt att ingen någonsin kan diskutera om något som man inte upplevt. Så nej, jag säger inte att jag har rätt – men däremot så anser jag det är fel att så kategoriskt skapa sin egen världsbild som henne: en världsbild som bland annat gör mig till vänsteranhängare på grund av vad hon anser. Men förklara gärna var jag förklarat att jag har rätt på ett sånt sätt som du menar är negativt? För självklart tror jag att jag har rätt – varför skulle jag annars skriva? Precis som Anahita tror att hon har rätt, och Khamenei, och demonstranterna.

  • Tack Niclas, för en obehaglig men samtidigt skön nyansering. Jag tillhör den där gruppen som växte upp i ett bomullsinlindat 80-tals-Sverige med tron om att världsfred var möjlig, att det fanns gott och ont samt att alla är rätt lyckliga i folkhemmet. I tonåren började jakten efter något att kämpa för på allvar. En grupp att tillhöra och en ”cause” med tydlig fiende/motståndare. Efter att ha nosat i politiken, fotbollsklack och andra områden efter en egen roll som Braveheart var jag tvungen att inse att min förmåga att se andras perspektiv inte kunde ge mig ett helt förblindat engagemang. Inte ens som Piratpartist har det varit bekvämt att ”ansluta” sig under en flagga även om det kändes viktigt för att få upp ett par fundamentala frågor på agendan.

    Jag är verkligen inte superinsatt i Irans situation men följer som många andra det som händer. Främst ur ett globalt ”digitala-medier-perspektiv” eftersom det är ett stort intresse. Det är svårt att inte ryckas med i de känslor som exponeras och lätt att känna med de som fajtas för frihet och demokrati. Samtidigt tycker jag att det är viktigt med nyansering – framför allt för att utmana de egna perspektiven som gärna blir bekväma och oantastliga. Det är jobbigt men jäkligt nyttigt.

    Tack.

  • Tack Niclas, för en obehaglig men samtidigt skön nyansering. Jag tillhör den där gruppen som växte upp i ett bomullsinlindat 80-tals-Sverige med tron om att världsfred var möjlig, att det fanns gott och ont samt att alla är rätt lyckliga i folkhemmet. I tonåren började jakten efter något att kämpa för på allvar. En grupp att tillhöra och en ”cause” med tydlig fiende/motståndare. Efter att ha nosat i politiken, fotbollsklack och andra områden efter en egen roll som Braveheart var jag tvungen att inse att min förmåga att se andras perspektiv inte kunde ge mig ett helt förblindat engagemang. Inte ens som Piratpartist har det varit bekvämt att ”ansluta” sig under en flagga även om det kändes viktigt för att få upp ett par fundamentala frågor på agendan.

    Jag är verkligen inte superinsatt i Irans situation men följer som många andra det som händer. Främst ur ett globalt ”digitala-medier-perspektiv” eftersom det är ett stort intresse. Det är svårt att inte ryckas med i de känslor som exponeras och lätt att känna med de som fajtas för frihet och demokrati. Samtidigt tycker jag att det är viktigt med nyansering – framför allt för att utmana de egna perspektiven som gärna blir bekväma och oantastliga. Det är jobbigt men jäkligt nyttigt.

    Tack.

  • Ghost

    Du Deepedition , jag kan lova dig att samma sak hade inträffat i den manipulerade Demokratistaten Sverige om samma scenarium ägt rum här med miljoner protesterande människor som satt fyr på buggnader och fordon längs gatorna.Tror du något annat så är du redan fångad i en illusion.Staten har skjutit på protesterande arbetar i Sverige innan och skulle mycket väl göra detta igen om deras position blev ifrågasatt av en stor grupp medborgare som efterlyste en förklaring handgripligen.

  • Ghost

    Du Deepedition , jag kan lova dig att samma sak hade inträffat i den manipulerade Demokratistaten Sverige om samma scenarium ägt rum här med miljoner protesterande människor som satt fyr på buggnader och fordon längs gatorna.Tror du något annat så är du redan fångad i en illusion.Staten har skjutit på protesterande arbetar i Sverige innan och skulle mycket väl göra detta igen om deras position blev ifrågasatt av en stor grupp medborgare som efterlyste en förklaring handgripligen.

  • @Ghost: du borde lära dig läsa. Det är ju just det jag skrev. Ja jävlar… det finns folk till allt…

  • @Ghost: du borde lära dig läsa. Det är ju just det jag skrev. Ja jävlar… det finns folk till allt…

  • @Erik: tack själv. Skönt att inse att någon förstår vad jag skriver. Har börjat tvivla på en del av mina läsares sinnesförmågor ett tag. Du är väl som jag: det går inte att bara köpa ett helt paket av åsikter. Jag kan det inte.

  • @Erik: tack själv. Skönt att inse att någon förstår vad jag skriver. Har börjat tvivla på en del av mina läsares sinnesförmågor ett tag. Du är väl som jag: det går inte att bara köpa ett helt paket av åsikter. Jag kan det inte.

  • Ghost

    Det är ju det jag gör när jag håller med dig på vartenda ord du skriver och så svarar du med rena otrevligheter.Hade nyss höga tankar om dig som person med de föll tydligen platt till marken djävla blåshuvud rent ut sagt.Gå en kurs i vett och etik och lär dig uppskatta poitivitet i dina egna kopierade ord utan att spotta på publiken !?.

  • Ghost

    Det är ju det jag gör när jag håller med dig på vartenda ord du skriver och så svarar du med rena otrevligheter.Hade nyss höga tankar om dig som person med de föll tydligen platt till marken djävla blåshuvud rent ut sagt.Gå en kurs i vett och etik och lär dig uppskatta poitivitet i dina egna kopierade ord utan att spotta på publiken !?.

  • @Ghost – Håller med mig? ”tror du något annat är du fångad i en illusion”. Ok.. då ber jag om ursäkt men jag tolkar det knappast som om du anser att jag tror som du utan något helt annat. Gissningsvis helt enkelt för att jag blivit van att få såna idiotier från Ananitha och liknande som inte läser vad jag skriver. Jag hade fel i såna fall och ber om ursäkt.

    Kopierade ord? Well, de är visserligen mina egna men men.

    Goddag.

  • @Ghost – Håller med mig? ”tror du något annat är du fångad i en illusion”. Ok.. då ber jag om ursäkt men jag tolkar det knappast som om du anser att jag tror som du utan något helt annat. Gissningsvis helt enkelt för att jag blivit van att få såna idiotier från Ananitha och liknande som inte läser vad jag skriver. Jag hade fel i såna fall och ber om ursäkt.

    Kopierade ord? Well, de är visserligen mina egna men men.

    Goddag.

  • Lennart

    Får en fundering när jag läser Ditt inlägg om inte lobbyverksamheterna högst upp i ”mediabranchen” är religiös till sin natur precis som ”väktarerådet” i Iran. Det verkar som om dessa människor saknar känslor t ex för en stackars tonårsmamma som blir stämd till livsfördärv. Samma fenomen fanns bland de skriftlärde vid vår tideräknings början. Helt skoningslösa lagar. ”Det står i skrifterna” då är det rätt! Sedan kom den barmhärtige samariern som bekant. Kan det vara så att Farisé andan lever kvar och att det är därför som juridik och advokater är så viktiga för dessa lobbyverksamheter? Att dom helt enkelt inte kan klara av att ha ett eget samvete eller bedömingsförmåga?

  • Lennart

    Får en fundering när jag läser Ditt inlägg om inte lobbyverksamheterna högst upp i ”mediabranchen” är religiös till sin natur precis som ”väktarerådet” i Iran. Det verkar som om dessa människor saknar känslor t ex för en stackars tonårsmamma som blir stämd till livsfördärv. Samma fenomen fanns bland de skriftlärde vid vår tideräknings början. Helt skoningslösa lagar. ”Det står i skrifterna” då är det rätt! Sedan kom den barmhärtige samariern som bekant. Kan det vara så att Farisé andan lever kvar och att det är därför som juridik och advokater är så viktiga för dessa lobbyverksamheter? Att dom helt enkelt inte kan klara av att ha ett eget samvete eller bedömingsförmåga?

  • @Lennart – Självklart är fareseismen fortfarande vväldigt närvarande.

  • @Lennart – Självklart är fareseismen fortfarande vväldigt närvarande.

  • Pingback: Deepedition » Men vad är det karln säger?()

  • Pingback: Väntade reaktioner och nya tankar om Iran | DeepeditionDeepedition()