Artister mot en ny digital värld [uppdaterad]

Idag har ett antal exempel kommit som visar på hur svåra stora skiften är, hur varje förändring i kultur, samhälle och värdering av en större magnitud orsakar smärta och stora motsättningar mellan de som omfamnar det nya och de som har svårt att hantera förändringen. Ofta handlar det om att svårigheten ligger i att människors personliga roller, deras rollplattformar förändras utan att de själva valt det. Tryggheten raseras och hellre än att ta ut en ny kompassriktning så väljer man att försöka att förklara att kartan är sannare än omgivningen.

Ett exempel är den kader av A-listeartister som skrivit ihop en debattartikel på DN Debatt (bara valet av media indikerar att det handlar om personer som helst inte ser den nya digitala världens möjligheter). De menar att IPRED-lagen är nödvändig och att fildelning är stöld. I TV får Sauk häva ur sig obsoleta Bardiska jämförelser mellan att fildela och att stjäla cyklar, och debatten förs mellan vänsterpartiet (sic!) och författare (cirka en och en halv minut in i sändningen). Rapports rapportering är minst sagt schematisk:

Det som helt enkelt inte går in i skallen på dessa personer, som varit vana att inte konkurrera med andra utanför de normala, traditionella kanalerna, är att det nya digitala samhället förändrar också juridikens grundstenar när det gäller immaterialrätt. Jag har skrivit om det i min förra postning. Artist-författarna-skådespelarnas slutpunkt är märklig eftersom den utgår från att en lag är evig och att först när den följs så kan man förändra distribution och försäljning av immateriala upphovsrättsskyddade saker.
För att göra en liknelse i stil med Sauk: innan vi utvecklar säkrare bilar så ska vi få folk att köra enligt reglerna.

Diskussionen pågår också (såklart) på Jaiku.

Uppdatering: Niklas Strömstedt gör en trippelpudel eftersom han använt en hel del upphovsrättsskyddat material på sin blogg. Hans slutsats är lika fel som övriga artistkollegors och kommentarerna till hans ursäkt är genomgående uttryck för just detta. Exempelvis Nikke ger uttryck för samma åsikt som jag förfäktar:

Försök, istället att se nyttan av webben, nyttan av Youtube, nyttan av att kunna använda alternativa distributionsformer.
Se till att ställa krav på att ditt material publiceras i en officiell och acceptabel form på YouTube. Kanske i en egen kanal?
Det som skedde under 90-talet har redan skett. Det var då skivbolagen gick från musikspridare till upphovsrättshanterare och det var då de byggde fast sig i den affärsmodell som nu är så besvärande att du och de övriga 36 undertecknarna väljer att stödja jakten på era fans istället för att aktivt stödja en utveckling där man går ifrån den fysiska skivan/filen.
Framtiden är här. Det är synd att branschen försöker gräva sig fast i de skyttegravar de grävde åt sig redan under 90-talet i sitt krig mot publiken.

Strömstedt, vars blogg jag tycker är riktigt bra har helt enkelt fått det hett om öronen då han valde att skriva under DN Debatt-artikeln men har använt sig av YouTube-klipp rätt mycket. Intressant är om alla de som skrivit under aldrig kollar in YT eller lyssnar på nedladdad musik. Läs också den här vettiga artikeln. Antar att det nu sker diverse historieförfalskning hos diverse artister och på deras bloggar – det rensas nog ut en hel del. Och det är intressant att Per Gessle uppenbarligen förklarat att han bränner ut skivor med musik.
I en enkät som gjorts visar sig följande, statistiskt mycket talande siffror:

58 procent av artisterna ansåg att fildelning ska vara olagligt, 38 procent vill släppa den fri. Men 59 procent uppgav att de själva laddat ner upphovsrättsskyddad musik.

Dubbelmoralen verkar därmed stå som spön i backen.

Uppdatering: Artisternas upprop har fått uppmärksamhet men jag skulle nog vilja påstå att det knappast är den uppmärksamhet de ville ha. Verkar som om fler och fler av de som skrivit under slirar betänkligt både vad gäller kunskap om vad IPRED de facto innebär och när det gäller den egna fildelningen. Några få försvarar dem men fasen vet om det ens är ett försvar de vill ha. Hos Medieoman görs en fantastisk logisk saltomortal när han menar att det ju inte är så farligt att Niklas Strömstedt använt sig av YouTube-musikfilmer och att bloggare är rabiata. På sin blogg. Där han också beskriver Opassande-Emma som ”han”.
Strömstedts fadäs har hittats av Aftonbladet. Det som han ska ha credd för är att han väljer att använda sin blogg för att kommunicera och faktiskt tar diskussionen. Här:

Hur ska vi få människor att på heltid vilja syssla med att hitta på saker om de inte kan leva på det? För vi kan väl ändå enas om att det är trevligt att leva i en värld där människor hittar på saker?

Eftersom Strömstedt väljer att diskutera det så gör jag det också. Ja, käre namne (jag heter ju Niclas), det håller jag med om. Problemet är inte detta utan att vi är i en tid där distributionen är förändrad och därför behöver vi hitta ett nytt sätt att faktiskt skapa möjligheter för att konstnären ska få mat på bordet. Som jag tidigare skrivit så har ett antal artister faktiskt bevisat att det går – och det faktum att konserter går bättre än någonsin är ett ytterligare indicium på att människor a) inte är tjuvar som vill artister illa b) är beredda att betala för att se artister.
Jag tycker också att det är synd att diskussionen blivit så svart och vit – men grejen är väl att ni som skrivit artikeln är minst lika svart och vita när ni förklarar att alla som fildelar är onda, och att alla som motsätter sig IPRED är en liten klick högljudda pirater som anser att allt ska vara gratis. Frågan är bra mycket mer komplex än så, och tyvärr blir er debattartikel kontraproduktiv genom att ni alltför mycket lyssnat på skivbolagen och deras hejdukar i Antipiratbyrån och för lite på de som faktiskt diskuterar frågan utifrån ett antal olika infallsvinklar: exempelvis Oscar Swartz:

Under en liten period av historien, egentligen bara drygt 50 år, har man på allvar kunnat sälja enskilda exemplar av en låt. Skivor. Det kunde man inte tidigare. Då lyssnade man på musik och såg konserter. Man kunde inte köpa den. Att skapa exemplar var ett stort risktagande och det kostade massor av pengar, dvs att pressa upp skivor och skeppa ut till butiker.
Men nu kan som sagt varje unge med dator vara duktigare än en skivfabrik. Exemplaren kostar noll att tillverka. Vi har en helt ny situation.

Uppdatering: Mycket illa kan man säga om Unni Drougge men ibland glimrar det till. Hennes take på fildelardebatten tillhör inte de 37:s gäng. Ännu mindre Timbuktu. Frågan är om det senare handlar om det faktum att hiphop lånat, kopierat och remixat allt: creative commons är hip hop.

Uppdatering: Kultursverige är inte intresserade av personlig integritet om det råkar drabba deras plånböcker. Bra. Då vet vi.

Uppdatering: Läs Mildner. Gör det:

Är en BWO-medlem en trovärdig röst i den här debatten? Rolinski och BWO tjänar ju faktiskt pengar på ett (måste man förmoda) medvetet och (kan man konstatera) affärsmässigt utnyttjande av andras verk – samtidigt som Rolinski vill begränsa människors ickekommersiella spridning av samma låtar.

Eller problematiseringen där faktiskt upphovsrätten förhindrar oss att ta del av klassiker. Rent principiellt skulle en person kunna köpa upp exempelvis Elvis hela katalog och vägra att de någonsin ska spelas igen: de enda som då får höra Elvis är de som äger skivorna; men radion skulle få svårt att spela skivorna eftersom deras ägande av kopian är en sak – att spela den kommersiellt är en annan. Och intressant är den undersökning som Sydsvenskan gjorde i våras:

Sydsvenskans undersökning i våras visade att nästan två av fem musiker vill släppa fildelningen fri. Majoriteten hade själva fildelat.

där de också berättar att artisterna numera blivit gisslan hos IFPI och Antipiratbyrån – kanske vad vi kan kalla ”nyttiga idioter”.

Reblog this post [with Zemanta]
  • Pingback: opassande » Blog Archive » Kulturarbetare tjänar på att fildelas()

  • ah – jag tänkte på dig när jag läste det och framförallt det bra svaret från Opassande: http://opassande.se/index.php/2008/11/13/kulturarbetare-tjanar-pa-att-fildelas/

    och när jag tittar in är du redan på det! (förstås)

    för övrigt – njut av vackra höstbilder i min blogg ;-)

  • ah – jag tänkte på dig när jag läste det och framförallt det bra svaret från Opassande: http://opassande.se/index.php/2008/11/13/kulturarbetare-tjanar-pa-att-fildelas/

    och när jag tittar in är du redan på det! (förstås)

    för övrigt – njut av vackra höstbilder i min blogg ;-)

  • Kulturarbetarna klagar på falnande försäljning, men varför är det så egentligen?

    http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=kulturarbetare_hoppas_pa_ipred_lagstiftning.html

  • Kulturarbetarna klagar på falnande försäljning, men varför är det så egentligen?

    http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=kulturarbetare_hoppas_pa_ipred_lagstiftning.html

  • Pingback: Fatta att det är kört : En annan sida()

  • Peter Steneteg

    @Robban
    En ofta förbisedd anledning till att de traditionella kulturarbetarna ser en minskad försäljning är att utbudet av nya kulturtyper som konkurrerar om människors pengar och tid är oerhört mycket större nu än det var för 10-15 år sedan. Tex så har dator- och tvspelande blivit mycket mer utbrett. Internet självt har också tagit en stor marknadsdel av kulturkonsumtionen. Så att anta att den konsumtionen av det traditionella kulturutbudet skulle vara oförändrat i denna nya miljö är ganska naivt.

  • Peter Steneteg

    @Robban
    En ofta förbisedd anledning till att de traditionella kulturarbetarna ser en minskad försäljning är att utbudet av nya kulturtyper som konkurrerar om människors pengar och tid är oerhört mycket större nu än det var för 10-15 år sedan. Tex så har dator- och tvspelande blivit mycket mer utbrett. Internet självt har också tagit en stor marknadsdel av kulturkonsumtionen. Så att anta att den konsumtionen av det traditionella kulturutbudet skulle vara oförändrat i denna nya miljö är ganska naivt.

  • Pingback: Claeskrantz.se » Blog Archive » Kultureliten mot bloggosfären - Lögner och hetsjakt mot fildelning()

  • Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Artister gör revolt mot publiken()

  • Alldeles nyss såg jag Eva Dahlgren sitta i tv och göra sig till alibi för skivbolagen. Hennes kunskaper i ämnet var uppenbart ringa, och dessutom öppnade hon med att berätta att hon var FÖR fildelning och själv laddar ner saker. Jaha?! Vad laddar hon ner? Betalar hon för allt? Vet hon med säkerhet att det hon laddar ner är upplagt med upphovsrättsmannens goda minne?

    Joshua_Tree’s last blog post..Sorry everybody

  • Alldeles nyss såg jag Eva Dahlgren sitta i tv och göra sig till alibi för skivbolagen. Hennes kunskaper i ämnet var uppenbart ringa, och dessutom öppnade hon med att berätta att hon var FÖR fildelning och själv laddar ner saker. Jaha?! Vad laddar hon ner? Betalar hon för allt? Vet hon med säkerhet att det hon laddar ner är upplagt med upphovsrättsmannens goda minne?

    Joshua_Tree’s last blog post..Sorry everybody

  • @Joshua_Tree – I vilken kanal och vilket program? Finns det på nätet? Det här är fasen en legendarisk dag där alla de gamla pophjältarna faller som furor i dubbelmoralens träsk.

  • @Joshua_Tree – I vilken kanal och vilket program? Finns det på nätet? Det här är fasen en legendarisk dag där alla de gamla pophjältarna faller som furor i dubbelmoralens träsk.

  • deep: aktuellt 2100. borde finnas på svts hemsida

  • deep: aktuellt 2100. borde finnas på svts hemsida

  • Pingback: Enligt Min Humla » Eva Dahlgren vet hur man kvaddar sitt varumärke()

  • Pingback: Kulturarbetarnas dumheter | Svensson()

  • Pingback: Farligt för artister att föreslå alternativ till IPRED?()

  • Mikke

    Mycket MYCKET bra skrivet Deeped / Mikke

  • Mikke

    Mycket MYCKET bra skrivet Deeped / Mikke

  • Pingback: En skev artistelit och en arg Rothstein at Deepedition()

  • Har du hittat nyhetsinslaget jag refererade till? Annars finns det här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=78121&lid=puff_1312740&lpos=lasmer

    Joshua_Tree’s last blog post..Eva Dahlgren vet hur man kvaddar sitt varumärke

  • Har du hittat nyhetsinslaget jag refererade till? Annars finns det här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=78121&lid=puff_1312740&lpos=lasmer

    Joshua_Tree’s last blog post..Eva Dahlgren vet hur man kvaddar sitt varumärke

  • WB

    När det handlar om oss kreatörer kallas det inte dubbelmoral utan mångfald… :]

  • WB

    När det handlar om oss kreatörer kallas det inte dubbelmoral utan mångfald… :]

  • WB

    Sen är det ju åxå så att det fortfarande FINNS ”exemplarförsäljning”. Om sen konsumenten frivilligt väljer att inte bära hem sitt något mer beständiga exemplar, utan istället ladda hem det spelar ingen roll. Det är ett exemplar han/hon ska betala för, om inte den med äganderätt VÄLJER att det ska vara gratis. Pris för framställning, eller artistens befintliga förmögenhet är inte relevant, men ett vanligt argument hos fildelare. Faktum är att många artister heller får betalt för sina produkter heller än spridas, eftersom dom absolut inte är i behov av att ytterligare befästa sitt varumärke. Att dom ”redan är rika” betyder inte heller att dom inte vill ha betalt – för vissa som har så dom klarar sig sitter hellre och gör nada än jobbar utan att få något…

  • WB

    Sen är det ju åxå så att det fortfarande FINNS ”exemplarförsäljning”. Om sen konsumenten frivilligt väljer att inte bära hem sitt något mer beständiga exemplar, utan istället ladda hem det spelar ingen roll. Det är ett exemplar han/hon ska betala för, om inte den med äganderätt VÄLJER att det ska vara gratis. Pris för framställning, eller artistens befintliga förmögenhet är inte relevant, men ett vanligt argument hos fildelare. Faktum är att många artister heller får betalt för sina produkter heller än spridas, eftersom dom absolut inte är i behov av att ytterligare befästa sitt varumärke. Att dom ”redan är rika” betyder inte heller att dom inte vill ha betalt – för vissa som har så dom klarar sig sitter hellre och gör nada än jobbar utan att få något…

  • Pingback: delade | Artister mot en ny digital värld [uppdaterad] at Deepedition()

  • @WB – Det finns personer som skriver på gamla Haldor också. Det innebär inte att skrivmaskinen fortfarande är viktig. Självklart handlar det inte om att ni musiker inte ska få betalt – frågan är väl snarare hur man; utifrån ett nytt tekniskt landskap, ska lösa den frågan.

  • @WB – Det finns personer som skriver på gamla Haldor också. Det innebär inte att skrivmaskinen fortfarande är viktig. Självklart handlar det inte om att ni musiker inte ska få betalt – frågan är väl snarare hur man; utifrån ett nytt tekniskt landskap, ska lösa den frågan.

  • @Joshua_Tree – Hittade ju Expressenartikeln som din fru tipsade om :)

  • @Joshua_Tree – Hittade ju Expressenartikeln som din fru tipsade om :)

  • Pingback: Så mycket att blogga om och så lite tid at Deepedition()

  • Pingback: Veckan som gick - vecka 46 at Same Same But Different()

  • Pingback: ja till ipred « the real mymlan()

  • Pingback: Den förslummade nöjesindustrin()

  • WB

    Sant Deeped, samtidigt så är artisterna/musikerna som är ”dåligt briefade” till övervägande majoritet inte kunniga av den enkla anledningen att det inte är deras bord. Dom gör musik, inget annat. Dom gör musik dom vill ha betalt för. Om det sedan är CD, vinyl, nytt eller gammalt media – det är inte deras sak. Dom är inte detaljhandlare…

    Bara för att ett visst media tillåter att nåt går att stjäla utan att betala, och ingen förutom tillverkarna [som är i minoritet] inte kan göra något åt det… så blir det ok? Kan sedan majoriteten rösta för att ”så ska det vara” kommer det såklart att bli förändringar, men troligtvis på kvalitet först och främst. DET har redan drabbat konsumenterna förresten. Skivbolagen ger noll ramar för produktionskostnad, och det drabbar ingen annan än konsument. Man fyller ut med skitlåtar, man slarvar med inspelning, mix och mastring…

  • WB

    Sant Deeped, samtidigt så är artisterna/musikerna som är ”dåligt briefade” till övervägande majoritet inte kunniga av den enkla anledningen att det inte är deras bord. Dom gör musik, inget annat. Dom gör musik dom vill ha betalt för. Om det sedan är CD, vinyl, nytt eller gammalt media – det är inte deras sak. Dom är inte detaljhandlare…

    Bara för att ett visst media tillåter att nåt går att stjäla utan att betala, och ingen förutom tillverkarna [som är i minoritet] inte kan göra något åt det… så blir det ok? Kan sedan majoriteten rösta för att ”så ska det vara” kommer det såklart att bli förändringar, men troligtvis på kvalitet först och främst. DET har redan drabbat konsumenterna förresten. Skivbolagen ger noll ramar för produktionskostnad, och det drabbar ingen annan än konsument. Man fyller ut med skitlåtar, man slarvar med inspelning, mix och mastring…

  • @WB – Vi lämnar nog ”stjäla”-definitionen va? :)
    Sant att det kan innebära en kvalitetsminskning. Grejen är att exempelvis ”mastringen” i en digital logistik inte behövs. Och vi har vant oss vid sämre kvalitet ljudmässigt genom teknikförändringen från vinyl till CD till mp3. Vad gäller skitlåtar så är det ju en smula subjektivt. Och ”fylla på”? Ja, om man utgår från att album som entitet är intressant så kan det vara så – om man utgår från att lyssnandet förändras och att den enhetlighet som ett album handlar om försvinner så blir det också inte intressant. Ta Myspace som exempel: där är ”album” inte intressant. Du släpper en låt – och sen släpper man en till.
    Tyvärr WB, du vet att jag håller dig i stor respekt för din intellektuella kapacitet men i det här tänker du på ett gammalt sätt utifrån ett gammalt teknik.

  • @WB – Vi lämnar nog ”stjäla”-definitionen va? :)
    Sant att det kan innebära en kvalitetsminskning. Grejen är att exempelvis ”mastringen” i en digital logistik inte behövs. Och vi har vant oss vid sämre kvalitet ljudmässigt genom teknikförändringen från vinyl till CD till mp3. Vad gäller skitlåtar så är det ju en smula subjektivt. Och ”fylla på”? Ja, om man utgår från att album som entitet är intressant så kan det vara så – om man utgår från att lyssnandet förändras och att den enhetlighet som ett album handlar om försvinner så blir det också inte intressant. Ta Myspace som exempel: där är ”album” inte intressant. Du släpper en låt – och sen släpper man en till.
    Tyvärr WB, du vet att jag håller dig i stor respekt för din intellektuella kapacitet men i det här tänker du på ett gammalt sätt utifrån ett gammalt teknik.

  • Pingback: Lädernunnan piskar IPRED-kramarna at Deepedition()

  • Pingback: Guillou och Alliansen i samma Ask at Deepedition()

  • WB

    Respekten är ömsesidig.

    ”mastringen” behövs ju faktiskt i allra högsta grad enligt min åsikt. Vad XXX [vad man nu använder] KAN hantera för upplösning som format [24bitar/192kHz/whatever], och vilket headroom dina förstärkare har och sist [samt viktigast] dina högtalare har förmåga att återge är väldigt varierande. En råmix som är dynamiskt perfekt och låter kanon i ett par Genelec för 150.000 kommer att te sig totalt obegriplig i en genomsnittlig hemstereo [om man inte vill vara utan allt under 250Hz, men tycker man det är kul är det ju rätt för den som lyssnar]. Detta resonemang baserar sig förvisso på att materialet inte är en platt sörja skapad helt internt i en PC, där man använd samma platta mjukvarusyntar som alla andra använder, med samma algorithm som alla andra/samma crack som alla andra/samma fabriksljud som alla andra…

    Att albumtänkandet är borta anser jag personligen är ”branschens fel”. Det var branschen som en gång initierade att försöka kräma ur så mycket pengar som möjligt på en låt per ett par riktigt snygga bröst… However är jag personligen mer intresserad av att få ta del av [och betala för ] dom som även fortsättningsvis skapar kompletta och sammanhållna verk, på samma sätt som jag hellre köper ”Den gamle och havet” än jag gratis kan läsa raden ”han fick napp vecka 12” i nån blog… och när jag ändå köper den vill jag ha den inbunden – inte i pocket… och definitivt inte på en papperslapp…

    Komplicerat blir det när jag, och några få till, är dom enda som betalar för dom här verken, medans många andra stjäl dom [stjäl känns ju faktiskt fortfarande som ett konsensus av att ”ta nåt utan att betala för det”]. Dels är jag ideologiskt emot att bidra till andra som åker gratis, och viktigast – som alla andra som ser till ”god företagsekonomi” kanske dom här kreatörerna bestämmer sig för att sluta kreera eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart…

    Det allra bästa vore ju om fildelarna som utlovat bojkottade en del av dom här artisterna… Hellre det och att vi som vill betala får betala mer. Då skulle det dessutom bli exklusivt att ha… Skillnaden skulle bli som att ha ett genomtänkt och designat hem gentemot dom som har den vanliga dyngan från IKEA som alla andra har…

    Det jag inte förstår är fortfarande – IPRED gör ju bara att man ”hamnar i klistret när man stjäl”. Så varför inte bara sluta? Varför inte betala för musiken? Tekniken finns där – downloads varsågod…

  • WB

    Respekten är ömsesidig.

    ”mastringen” behövs ju faktiskt i allra högsta grad enligt min åsikt. Vad XXX [vad man nu använder] KAN hantera för upplösning som format [24bitar/192kHz/whatever], och vilket headroom dina förstärkare har och sist [samt viktigast] dina högtalare har förmåga att återge är väldigt varierande. En råmix som är dynamiskt perfekt och låter kanon i ett par Genelec för 150.000 kommer att te sig totalt obegriplig i en genomsnittlig hemstereo [om man inte vill vara utan allt under 250Hz, men tycker man det är kul är det ju rätt för den som lyssnar]. Detta resonemang baserar sig förvisso på att materialet inte är en platt sörja skapad helt internt i en PC, där man använd samma platta mjukvarusyntar som alla andra använder, med samma algorithm som alla andra/samma crack som alla andra/samma fabriksljud som alla andra…

    Att albumtänkandet är borta anser jag personligen är ”branschens fel”. Det var branschen som en gång initierade att försöka kräma ur så mycket pengar som möjligt på en låt per ett par riktigt snygga bröst… However är jag personligen mer intresserad av att få ta del av [och betala för ] dom som även fortsättningsvis skapar kompletta och sammanhållna verk, på samma sätt som jag hellre köper ”Den gamle och havet” än jag gratis kan läsa raden ”han fick napp vecka 12” i nån blog… och när jag ändå köper den vill jag ha den inbunden – inte i pocket… och definitivt inte på en papperslapp…

    Komplicerat blir det när jag, och några få till, är dom enda som betalar för dom här verken, medans många andra stjäl dom [stjäl känns ju faktiskt fortfarande som ett konsensus av att ”ta nåt utan att betala för det”]. Dels är jag ideologiskt emot att bidra till andra som åker gratis, och viktigast – som alla andra som ser till ”god företagsekonomi” kanske dom här kreatörerna bestämmer sig för att sluta kreera eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart…

    Det allra bästa vore ju om fildelarna som utlovat bojkottade en del av dom här artisterna… Hellre det och att vi som vill betala får betala mer. Då skulle det dessutom bli exklusivt att ha… Skillnaden skulle bli som att ha ett genomtänkt och designat hem gentemot dom som har den vanliga dyngan från IKEA som alla andra har…

    Det jag inte förstår är fortfarande – IPRED gör ju bara att man ”hamnar i klistret när man stjäl”. Så varför inte bara sluta? Varför inte betala för musiken? Tekniken finns där – downloads varsågod…

  • Pingback: IPRED-lagen | Next Generation Internet()

  • @WB – IPred handlar om att EMI, Warner mfl får rätten att utan större insyn från staten skicka stämningar, hot och göra upp med personer utifrån en privatspaning på människors privata ip-trafik. Problemet är helt enkelt att de som man (enligt uppgift) vill komma åt – de ”kommersiella” piraterna inte går att komma åt eftersom de inte finns: de som möjligen tjänar pengar på fildelning är TPB och de tillhandahåller en plats och en struktur för fildelning men inte filerna i sig: de ligger på 2,2 miljoner svenska datorer. Alltså försöker man, genom att faktiskt ljuga, att kriminalisera inte fildelning utan länkning vilket idag är prejudicerat som icke-kriminellt. De enda som IPred kommer att stoppa, är jag rädd, är de privata små fildelarna – de som vet vad de sysslar med kommer att använda anonymiseringstjänster som både du och jag är väl bevandrade i. I bästa fall blir lagen en symbolisk lag utan någon som helst faktiskt utkomst eller så handlar det om att jaga privat fildelning. Det vi då skapat är en lag som ännu mer skapar en värdeglidning mot att om du har pengar så kan du gå förbi det normala rättsväsendet och skipa din egen rättvisa.

  • @WB – IPred handlar om att EMI, Warner mfl får rätten att utan större insyn från staten skicka stämningar, hot och göra upp med personer utifrån en privatspaning på människors privata ip-trafik. Problemet är helt enkelt att de som man (enligt uppgift) vill komma åt – de ”kommersiella” piraterna inte går att komma åt eftersom de inte finns: de som möjligen tjänar pengar på fildelning är TPB och de tillhandahåller en plats och en struktur för fildelning men inte filerna i sig: de ligger på 2,2 miljoner svenska datorer. Alltså försöker man, genom att faktiskt ljuga, att kriminalisera inte fildelning utan länkning vilket idag är prejudicerat som icke-kriminellt. De enda som IPred kommer att stoppa, är jag rädd, är de privata små fildelarna – de som vet vad de sysslar med kommer att använda anonymiseringstjänster som både du och jag är väl bevandrade i. I bästa fall blir lagen en symbolisk lag utan någon som helst faktiskt utkomst eller så handlar det om att jaga privat fildelning. Det vi då skapat är en lag som ännu mer skapar en värdeglidning mot att om du har pengar så kan du gå förbi det normala rättsväsendet och skipa din egen rättvisa.

  • WB

    Postat avdeeped@WBDet vi då skapat är en lag som ännu mer skapar en värdeglidning mot att om du har pengar så kan du gå förbi det normala rättsväsendet och skipa din egen rättvisa.

    Du vet att jag vet att du har rätt – och allt det där…

    För att kort besvara citerade stycket så är min personliga gissning, måhända avancerad, att det finns topkrafter som anser att om man korsfäster några kids familjer tillräckligt plågsamt kan effekten bli ett ökat föräldraansvar… Management by fear…

    Fildelare på ”pro”nivå kommer man inte åt, självklart inte. Därav ännu en anledning till nån ”fartöverträdelsejämförelse” jag gjorde. ”Oskyldiga” – gamla tanter och söndagsbilister – som kör [bara lite] för fort åker dit mer än jag gör, som har ”alla tekniska tillbehör” och gör det medvetet, systematiskt, och tom satsar massa pengar på att kunna göra det…

    Folk vill inte alltis se olika bottnar…

  • WB

    Postat avdeeped@WBDet vi då skapat är en lag som ännu mer skapar en värdeglidning mot att om du har pengar så kan du gå förbi det normala rättsväsendet och skipa din egen rättvisa.

    Du vet att jag vet att du har rätt – och allt det där…

    För att kort besvara citerade stycket så är min personliga gissning, måhända avancerad, att det finns topkrafter som anser att om man korsfäster några kids familjer tillräckligt plågsamt kan effekten bli ett ökat föräldraansvar… Management by fear…

    Fildelare på ”pro”nivå kommer man inte åt, självklart inte. Därav ännu en anledning till nån ”fartöverträdelsejämförelse” jag gjorde. ”Oskyldiga” – gamla tanter och söndagsbilister – som kör [bara lite] för fort åker dit mer än jag gör, som har ”alla tekniska tillbehör” och gör det medvetet, systematiskt, och tom satsar massa pengar på att kunna göra det…

    Folk vill inte alltis se olika bottnar…

  • @WB – Självklart är det säkert så. Det är ju samma sätt som en hel del medier försökt att göra när det gäller faksimiler och bilder :)

  • @WB – Självklart är det säkert så. Det är ju samma sätt som en hel del medier försökt att göra när det gäller faksimiler och bilder :)

  • Pingback: IPRED1 och "det svenska musikundret" | min luktar oxo fisk!()

  • Pingback: Sossarna och Alliansen ror i samma båt. Piratpartiet paddlar bredvid. at Deepedition()

  • Pingback: Som sagt… musiker och musikindustrin har inte fattat nåt. at Deepedition()

  • Pingback: Musikindustrin gör årtiondets mållinjesnubbling « Paulwaper()

  • Pingback: Digital vardag » IPRED och livet på nätet()

  • Pingback: Deepedition » Stöld är inte stöld om du inte äger det du blir bestulen på()

  • Pingback: Deepedition » Hej IPRED!()