DN censurerar och tystar sexarbetare
När det gäller sexarbetare har DN en lika sjuk syn som politiskt korrekta fånar i bloggosfären hade runt pedofil.se. Detta är nu bevisat när de väljer att ta bort Isabellas Twingly-länkar. Deras märkliga förklaringar stinker konservatism, feghet och försök att tysta genom att använda generella paradigm för debattartiklar och liknande som de lätt kan gå förbi - om de ville. Det hela är jäkligt och Louise P har tidigare visat hur morgontidningarna använder sig av en stereotypisk bild av “horor”. Och man blir illamående och arg. Louise föreslår en bojkott.
Men precis som opassande skriver så är antagligen en bojkott meningslös. Och jag är måttligt road av bojkotter utifrån tre perspektiv:
- Bojkotten som metod är knappast något annat än en nedvärdering av friheter, oavsett hur god anledningen är. Det blir ett tveeggat svärd eftersom det hela bygger på att “om de bojkottar så bojkottar vi dem”.
- En bojkott innebär också att spridningen av det utvidgade perspektivet som bloggar kan ge gentemot traditionella journalistik minskar och gör att traditionella medier helt enkelt återfår en del av sitt tolkningsföreträde. DN och SvD har valt att släppa in Twinglylänkarna, vilket innebär att många av oss som kritiserar deras journalistik faktiskt får en spridning “från insidan”.
- Louise föreslog att använda tinyurl-funktionaliteten istället för direkt länkning. Problemet med det förslaget är att det spelar tidningarna i händerna direkt: de slipper konkurrerande tolkningar av sina nyheter och slipper att dessa kommer upp på Knuff och liknande ping-sidor samtidigt som de fortfarande får besökare till sina sajter vilket genererar reklamintäkter och upplagesiffror.
Det är bättre att vi låter det här bli känt i bloggosfären. Och fortsätter att diskutera friheter och det ansvar traditionella media frånsagt sig när man väljer att censurera sina inkommande pingar.
Projo tar upp det som man lätt inser hänger ihop med DN:s svansviftande för de politiskt korrekta: att man håller med Bodström och andra när de vill skrota kopplerilagen och istället låta det handla om människohandel (trafficking). Vilket än mer kommer att stigmatisera de kvinnor (och män) som väljer att sälja sex (läs Röd Libertarians utmärkta stänkare). För trots att båda lagarna egentligen handlar om hallickar respektive köparna så hamnar hororna i mitten (läs Isabellas postning) och det hela blir ett förbud mot prostitution. Problemet är att ett förbud aldrig tar bort något misshagligt, utan det för endast med sig att de som utför det förbjudna blir mer osynliga och därmed mer utsatta.
Uppdatering: Blogge Bloggelito skriver en hejdundrande postning som borde få Bonniers att fundera om det inte är dags att städa upp i DN-huset. Läs: En riktigt otäck tidning
Uppdatering: Fler har nu skrivit om det.
Josh skriver en sorts sammanfattning.
dyslesbisk skriver bra i Tyst, hora! sa DN
åsiktstorped pinpointar det hela genom att skriva
Har Maria Schottenius börjat sköta ruljansen på hela tidningen numera?
Svensson försöker argumentera för att det hela inte handlar om yttrandefrihet. I samma linje skriver JJ.N men med en märklig argumentation runt privat kontra offentlighet respektive jämförelser med privatlivets helgd kontra vad som DN publicerar. Och visst, de har båda till viss del rätt men också fel utifrån DN:s egna ställningstagande runt yttrandefriheten och tryckfriheten - exempelvis i samband med Muhammedkarikatyrerna. Vilket jag argumenterat för både i Svenssons kommentarfält respektive i Joshs kommentarer.
gretagarbo (inte att sammanblandas med msgarbo) skriver om det utifrån sin önskan om en värld som är mer lik den hon tänker sig än maktens.
Uppdatering: $akine citerar Louise men i kommentarerna sker en intressant diskurs där ämnets känslighet syns ganska väl. Bland annat försöker signaturen Boi blanda bort korten genom att använda ett guilty by association-argument för att nedvärdera $akines åsikt.
Alter Ego skriver bra, även om hon slirar lite när det gäller termen pedofili och brott.
Andra om: Dagens Nyheter, censur, sexarbete, horor, Bodström, feghet, media, politiskt korrekthet
Kanske relaterat: Havsfiske, Everything was fake. Except the smoke., Saker som blir utan att vara, Sveriges skarpaste skribenter, Förbud samma sak som uppmaning, Frenzy,
Technoratilinks.



070726 17:21
Tusen tack för ditt stöd, det värmer i den kalla blåsten idag!
Kram!
Isabella
070726 17:24
Håller med, jag agerade fortare än jag hann tänka, var så förtvivlad och rasande.
Personligen tar det emot att länka DN framöver, men istället för att förbanna mörkret får man försöka nyttja det ljus som finns.
070726 17:39
[...] Läs deep|edition och projo’s inlägg i detta ämne som har lite olika men tänkvärda [...]
070726 18:02
En väg runt sådana här dumheter är ju att andra kommenterar DN, och sedan i sin tur refererar och länkar till Isabella för att bakvägen gå förbi dumma försök att styra/begränsa debatten.
070726 18:05
Den bästa vägen är att som jag gjort - skriva en rubrik som säger vad det handlar om…
070727 11:02
[...] DN censurerar och tystar sexarbetare [...]
070727 13:20
[...] andra Bloggare som skriver i ämnet: Deep Edition, äktliberala sakine, louicep, projo, Greta Garbo, dyslesbisk, [...]
070727 16:37
Jag håller med om att det är fel av DN att inte länka till Isabellas blogg. Det är bara mina skäl till attt tycka så som är annorlunda. För mig handlar det inte om yttrandefrihet utan om andra saker. Men det är kanske ett sidospår. Vi är överens om det felaktiga i DN:s agerande. Utifrån olika argument.
070727 17:22
Fast DN:s ställningstaganden är det väl ingen som tar på allvar? De är ju lika “liberala” som folkpartiet är, dvs inte så särskilt mycket :)
Vad jag syftade på med offentlighet vs yttrande/tryckfrihet var att det inte går att skrika censur för att DN inte vill att alla ska kunna säga precis vad de vill i något som DN betalar för.
070727 17:56
Jo du har helt rätt att min formulering blev tokig eftersom jag själv skriver pedofiler och strax efteråt att ordet pedofil inte är detsamma som agerande och brottslig handling.
Det är bra att andra är vakna när jag snärjer in mig i egna tankegångar :-)
070727 18:25
Fast DN:s ställningstaganden är det väl ingen som tar på allvar? De är ju lika “liberala” som folkpartiet är, dvs inte så särskilt mycket :)
Vad jag syftade på med offentlighet vs yttrande/tryckfrihet var att det inte går att skrika censur för att DN inte vill att alla ska kunna säga precis vad de vill i något som DN betalar för.
Du missar min argumentation. Jag menar att DN - som uttalat (har inget med praktik att göra) liberala - har genom detta tagit på sig ett ansvar att ge uttryck åt många åsikter. Genom att köpa Twingly-funktionen bör en tidning också inse att man går in i ett sorts ideellt samarbete med bloggosfären. Det innebär att man inte kan säga att “vi gör som vi vill” eftersom det är ett brott mot detta ideella samarbete.
Jag är mest nyfiken på vad Twingly och Primelabs säger om det här. Deras tjänst och upparbetade varumärke får iom detta en rejäl dos negativ press.
070727 20:11
Fast vad som ingår i betydelsen av ordet “liberal” är väl en tolkningsfråga och inte någon absolut sanning, även om jag gör samma tolkning som du av det ordet. Men som sagt så har de ju inte rosat marknaden inom liberalismen förr så jag är inte förvånad att de inte gör det nu heller.
Vad det gäller Twingly och Primelabs så har de säkert kontrakt som styr att de som utnyttjar tjänsten får ta bort inlägg efter eget huvud.För deras del tar jag dessutom för givet att “money talks” så att de inte bekymrar sig förrens någon slår dem på plånboken så det känns :)
070728 10:21
[...] DN censurerar och tystar sexarbetare Deep.ed reagerar strakt mot DN. “Deras märkliga förklaringar stinker konservatism, feghet och försök att tysta genom att använda generella paradigm för debattartiklar och liknande som de lätt kan gå förbi - om de ville. Det hela är jäkligt och Louise P har tidigare visat hur morgontidningarna använder sig av en stereotypisk bild av “horor”. Och man blir illamående och arg.” [...]
070729 03:30
[...] som ännu inte förstått vad det hela egentligen handlar om kan ni läsa min tidigare postning: DN censurerar och tystar sexarbetare Kanske relaterat: Dagsedel…, Jasepåfanserru, Line up shoot [...]
070729 09:56
Nja bojkotter av tidningar kan faktist ge rätt stort resultat. Kanske inte att tidningen ändrar sig men det kan bli mycket kostsamt för dem.
Ett bra exempel är den bojkott av tidningen The Sun som påbörjades i den engelska staden Liverpoll 1989, dvs för 18 år sedan. När bojkotten inleddes sålde tidningen över 200 000 nummer om dagen i Liverpool, i dag säljer de runt 12 000 nummer om dagen. De måste betyda väldigt många miljoner i minskade intäkter.
070729 11:04
Jakob. Du missar en viktig sak. 1989 var inte Internet utbrett alls. The Sun har knappast lidit och ändrat sig på grund av den bojkotten - utan ökat på andra ställen och via andra organiska delar.
070730 02:04
[...] Det är många som nu reagerar mot att DN censurerar Isabella. [...]
070730 11:16
[...] deep|edition really make an effort (in Swedish too) to collect all the blogers opinions which is really handy when you’ve been away from the computer while the discussion was most ramping. July 30th, 2007. [...]
070730 13:08
[...] han gör det bra tycker jag. Om du har missat slaget mellan bloggosfären, med Isabella Lund på Att arbeta som eskort i spetsen, och DN så ger han dig en sammanfattning här och [...]
070730 22:56
[...] diskussioner såväl om polisens odemokratiska sätt att hantera spärrlistan för barnporr som DN:s val att censurera Isabella visar sig ha rätt lite med verkligheten att göra. För det är ju precis som Louise säger (och [...]
070902 22:49
[...] Jag är jäkligt fördomsfull. Att DN tar upp frågan är ju onekligen intressant i ljuset av deras eget censurerande av Twinglylänkar Kanske relaterat: Roande rubbar, Strandhugg 070819, Blogghugg en sån [...]
070921 22:30
[...] om Vilks och Muhammedhundarna. Att DN.se väljer att filtrera sina Twingly länkar är ju iofs inget nytt men att man väljer att göra det när det de facto handlar om en fråga om yttrandefrihet [...]
080104 00:13
[...] förvånade inte. Att hon under året direkt motarbetats av traditionell media, t ex av DN och kulturjournalisten Johanna Parikka Altenstedt, har naturligtvis bidragit till att samla [...]