Vad är skillnaden på att städa och att måla ett hus?
Diskussionen efter min postning om hushållsnära tjänster och efter att ha läst inlägg om det via Knuff, har gett mig insikter om hur komplext det egentligen är när det gäller åsikter. Kortfattat kan man säga att vänstersympatisörer är splittrade många gånger - men att de som är emot förslaget väljer att nedvärdera städning som arbete eftersom man annars får problem med att argumentera mot förslaget. Samma personer väljer också att förklara att eftersom det är kvinnor som mest kommer att ta såna jobb så är det dåligt. Rent logiskt innebär en sådan argumentation att personer, som gärna drar stora växlar på sin jämställdhetsiver, förklarar att jobb som de uppfattar som kvinnodominerande inte är värdefulla och har ett lägre värde än andra jobb.
Diskussionen om hushållsnära tjänster fastnar också i städningen. Debattörer och kommentatorer menar att man fan kan “suga upp sin egen skit”. Jag tvivlar däremot på att samma debattörer menar att det är lika fel att låta någon annan tvätta sin bil, eller städa densamma (det kallas iofs rekonditionering vilket ju gör det hela professionellt). Likaså har dessa debattörer fortfarande att förklara var skillnaden ligger i att ha städare anställda på sitt kontor men inte ha det hemma. Så frågan blir: vad är det ok för rättrogna att man köper?
- snöskottning?
- biltvätt/städning?
- städning av hemmet?
- gräsklippning?
- trädgårdsarbete i allmänhet?
- tvätt av kläder?
- barnpassning?
- renovering av hus (exteriört)?
- renovering av hus (interiört)?
- matlagning?
Sen bör ni fundera över om de saker som ni anser är ok att köpa tjänster av faktiskt råkar vara traditionellt “manliga” tjänster…
Eller det här med tapetsering - själva valde vi att låta en målare tapetsera det största rummet. Vi gjorde en överslagsräkning på vad de reella och på de sociala kostnader som det skulle kosta för oss att spendera en vecka att göra det själva. Och kom fram till att det snarare var en god investering. Någon kommer säkert att invända “ja men alla kan ju inte” men det är skitsnack. Alla kan fan tapetsera. Men istället för att låta det ta en vecka svett, irritation och borttappad arbets- och livstid så kan man betala en målare för att göra det på två dagar.
Så kommer argumentet: “ja men det är bara den rika medelklassen(™) som kommer att ha råd”. Först: den sk rika medelklassen är i ekonomiska termer något helt annat än vad de flesta gamla kryptokommunister tror. Där finns såväl metallarbetare i arbetsledande ställning, sjuksköterskor som andra, som i den mytiska socialistiska teorin tidigare tillhört “underklassen”. Vidare: det handlar om vad man prioriterar. I många hem finns idag platt-TV, hemmabio, inspelningsbara DVD:er, senaste mobiltelefonerna och gärna också en Volvo eller en relativt ny Saab. Och då snackar vi inte någon överklass - Elgiganten säljer inte sina saker till de “rika”. Många väljer att prioritera att resa bort på charter i en eller två veckor per år - och det är inte endast de “rika” som gör det.
Själva har vi fått prioritera bort utomlandsresorna. Vi väljer att köpa en billigare bil för att ändå ha en ny bil som inte kräver underhåll + en relativt ny bil som pendlarbil. Vi väljer att leja bort en del renovering, även om HS gärna renoverar. Vi kan tänka oss att köpa städning men då under förutsättning att det är vitt. Varför? Jo, för jag jobbar ungefär 6,5 dagar i veckan förutom att jag spenderar mycket tid med att läsa in saker jag behöver för mitt jobb. Varför jobbar jag så mycket? För att det är det som krävs många gånger på en byrå som ska växa. Får jag motsvarande betalt? Nej. Jag är ännu inte uppe i vad jag tjänade som präst när jag slutade för fem år sen. Den tid som är kvar spenderar jag hellre med att umgås med mina barn och min fru. Vilket också förutsätter att hon inte städar.
Det som många inte inser är att samhället förändrats i samband med att tjänstesektorn blivit en reell kommersiell verklighet. Det påverkar också hur vi värderar och hur vi prioriterar. Viktiga och genomgripande värderingsförändringar som skett under de senaste åren är individualisering (vilket inte gör sammanblandas med egoism), specialisering inom vad du gör, generalisering inom vad du kan och en sorts expertifiering - vi söker mer kunskap själva men i slutänden vill vi att någon är expert på området.
Så att förklara “sug upp din egen skit” blir en ungefär lika vettig och logisk argumentation som “jag gillar blå färg”.
Att själva förslaget som Alliansen lagt fram inte enligt min åsikt är perfekt och att man hellre hade sett en genomgripande reform av arbetsgivaravgifter, anställningsskyddet och administrationen för mindre företag må vara hänt - men det hindrar inte att själva diskursen om hushållsnära tjänster helt klart bär bevis på gammelvänsterns förfall (sen vet jag att det finns många goda viljor inom socialdemokratin som vill försöka förnya tänkandet).
Andra bloggar om: hushållsnära tjänster, städning, prioritering, värderingar, diskussion
Kanske relaterat: Tröttnat, Fan., JP har lämnat landet, 23, Elit, Antiklimax,
Technoratilinks.



070303 14:09
word!
070303 14:48
Jag har skrivit flera kommentarer till ditt intressanta inlägg om detta ämne, men raderat allihop för att jag helt enkelt inte vågar trycka på “skicka”. Jag inser ju att jag skulle bli fullkomligt överkörd och idiotförklarad då jag inte har din förmåga att uttrycka mig.
Du kör ju på som en ångvält, och det tar liksom död på viljan att diskutera. Och nej, det är inte min sak att säga åt dig hur du ska sköta ditt bloggande, jag ville bara tala om hur jag ser det här. För det är synd att det ska vara så obehagligt, dina inlägg får ju ofta mig att tänka ett varv till.
070303 14:55
Jag tror på det jag anser. Och väljer att argumentera för det. Om inte andra tror på det kan jag knappast göra något åt det. Så vad tycker du? Jag säger inte att jag har rätt - men innan någon lyckas att övertyga med solida argument förstår jag inte hur jag ska kunna förändra min åsikt. Mod handlar om att våga stå upp för vad man tror på - inte att hoppas på att bli behandlad med silkesvantar. Mitt ångvältande är mycket sällan utan argumentation. Så din åsikt är att jag ska hålla käft om jag inte tycker som någon för att folk ska våga skriva? Då kan jag lika gärna stänga ner bloggen. (vilket många skulle bli glada för och något som faktiskt ligger i en nära framtid).
070303 15:12
jag är en gammal moträv som tycker att man fan ska städa själv efter sig.
men inser nu att jag låter ju andra installera diskmaskninen och så vidare och vad är det för skillnad???
070303 15:12
Ett mycket bra inlägg! Jag förstår inte skilnaden mellan att köpa målning, en elektriker eller en städtjänst. Det är det som är det svåraste att förstå i den här debatten. Problemet är som vanligt att man bestämt sig att tycka illa om “pigor” i vänsterled. Det är ju inget riktigt “jobb” enligt vissa. Men jag vidhåller likt dig att finns det någon som vill köpa tjänsten så sälj den. Vilken orsaken till köpet är är ointressant, om du är upptagen, vill lata dig, är sjuk är helt ointressant. Inte bryr sig snickarAnders om det när han slår upp din fasad. Jag inser att nya tider har kommit och vi måste kanske omvärdera gamla värderingar som för dagens människor inte stämmer med deras verklighet.
070303 15:15
Det jag inte förstår är att när man ger avdrag för det - så att vanliga knegare kan ha råd med - tar det hus i helvete för att bara rika kan ha städare. wtf?
Jag har som sagt haft många städare. I Holland var det avdrag på det. I Sverige har det inte varit det men vi betalade vitt i alla fall.
070303 15:17
Vad är okej att betala för?…
Efter mitt inlägg om hushållsnära tjänster har ett antal ytterligare frågor kommit fram. Vad är det som gör att städning i hemmet, snöskottning, gräsklippning eller något annat som inte varit så vanligt blir så oerhört kontroversiellt för vissa människ…
070303 15:40
Nej, det var inte dina åsikter jag var kritisk emot, utan hur du framför dem i just det här fallet. Men du har naturligtvis ingen skyldighet att bry dig ett dugg om ifall jag kan hantera ditt bloggande eller inte. Men det måste väl vara ok att tala om när man tycker att det börjar bli lite väl hårt? Det betyder ju inte att jag tycker att du borde tystna.
070303 15:55
Jag visar på logiska inkonsekvenser hos debattörer. Hårt? Jo, men hur gör man annars? Det är upp till dig att bevisa var det hårda ligger. Jag kan i det här fallet faktiskt inte se det ens.
070303 16:05
I början var jag totalt emot tjänsterna (som du vet, vi hade ju en diskussion om det), men jag måste fan erkänna att jag börjar vika mig.
den här diskussionen handlar ju otroligt mycket om våra egna värderingar. Varför skulle det vara bättre att bygga hus åt någon än städa det?
070303 16:19
Varken du eller jag har något intresse av att jag försöker “bevisa” att du kör på som en ångvält. Jag upplevde det så, du ser det överhuvudtaget inte. Vi kan lämna det hela med att konstatera det.
070303 16:31
Jo, jag har intresse av det eftersom det kanske lär mig någonting. Det är det här som stör mig - att någon säger “du gör så” och när jag frågar “hur menar du nu” så får man svaret “det är inte intressant”… nehej… och bananer är blå liksom.
070303 17:13
Men jag har försökt att förklara mig, jag är ledsen men jag kan inte bättre än så.
070303 17:40
Instämmer med Drottningen:
WORD!
070303 17:45
[Comment ID #8174 Will Be Quoted Here]
genom att skriva: “Du kör ju på som en ångvält, och det tar liksom död på viljan att diskutera.”… det ger ju liksom ingenting att förstå vad det är som gör dig rädd…